Agencija za odgoj i obrazovanje organizirala je 20. i 21. ožujka 2018. u Opatiji državni stručni skup za ravnatelje srednjih škola i učeničkih domova Uloga ravnatelja u unapređivanju kvalitete rada školske/domske ustanove. Skup je okupio više od 300 ravnatelja. Na otvaranju ravnateljima se obratio pomoćnik ministrice znanosti i obrazovanja Vlado Prskalo, prof., koji je govorio je o važnosti unaprjeđivanja strukovnog obrazovanja, istaknuvši da se promjene u tom dijelu obrazovnog sustava pokreću donošenjem novog zakona o strukovnom obrazovanju. Taj zakon, ustvrdio je, jamči veću autonomiju škola pri donošenju vlastitih kurikuluma, predviđa uspostavu mreža centara kompetentnosti, ojačava učenje temeljeno na radu te sustava cjeloživotnog učenja i mobilnosti.
Naveo je, također, kako je u tom cilju izrađen i nacionalni kurikulum strukovnog obrazovanja koji je upućen na recenziju, a potom će se i usvojiti. Razvija se, dodao je, i sustav dualnoga strukovnog obrazovanja uz jače povezivanje gospodarstva sa strukovnim školama, pri čemu gospodarstvo pronalazi svoj interes u osposobljavanju budućih zaposlenika. Najavio je i promjenu zakona o obrazovanju odraslih kojim se nastoje ukloniti neke uočene negativnosti, pa će se ustanove koje se bave cjeloživotnim obrazovanjem morati akredititirati na određeno vrijeme te obnavljati akreditacije, a ujedno će se pojačati nadzor nad njihovim radom. Istaknuo je i važnost usavršavanja znanja i kompetencija ravnatelja školskih ustanova te potrebnim ocijenio što brže ponovno pokretanje rada Škole za ravnatelje, ugašene sredinom 90tih godina prošlog stoljeća nakon kratkotrajnog djelovanja. Dodao je kako će se ubrzo osnovati mreža regionalnih centara kompetentnosti u kojima se planiraju otvoriti i učenički domovi s većim smještajnim kapacitetima za učenike koji dolaze iz udaljenijih krajeva i da je u pripremi nacrt Nacionalnoga kurikuluma za strukovno obrazovanje koji će se nakon recenziranje početi primjenjivati. Od ravnatelja se očekuje da budu lideri i čvrste točke koje će provoditi reforme, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja će im dati potporu i kroz njihovo stalno stručno usavršavanje. Ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje Jadranka Žarković-Pečenković, prof., u svom je govoru naglasila da je cilj ovoga dvodnevnog stručnog usavršavanja upravo proširivanje ravnateljskih kompetencija i znanja o tome kako upravljati i voditi školsku ustanovu te kako kurikularna reforma bez ravnatelja ne može uspjeti, jer upravo su ravnatelji oni koji mogu vrijednosnu viziju škole pretvoriti u stvarnost.
O iskustvima i načinu djelovanja slovenske Škole za ravnatelje govorio je ravnatelj dr. sc. Vladimir Korošec. Ona je utemeljena 1995. godine, godišnje se upisuje oko 100 kandidata, a dosad je, kako je rekao, oko 2800 polaznika završilo tu školu i položilo ispit za ravnatelja.
Na skupu su još govorili dr. sc. Justina Erčulj iz Šole za ravnatelje Republike Slovenije s temom Problemi u vođenju i rukovođenju slovenskih ravnatelja, prof. dr. sc. Vesna Kovač, s temom Kompetencije ravnatelja za vođenje instrukcijski uspješnih škola, doc. dr. sc. Robert Kopal s temom Ravnatelji: uzrok ili rješenje problema? O upravljanju obrazovnim institucijama, potencijalima i perspektivama, govorio je doc. dr. sc. Saša Missoni, a o ulozi ravnatelja u primjeni neuroznanstvenih spoznaja govorila je prof. dr. sc. Mladenka Tkalčić. O ulozi ravnatelja u školovanju učenika s teškoćama govorio je Robert Cimperman, prof., a Barbara Kolarek, prof. i Renata Ivanković, prof., upoznale su ravnatelje s recentnim planovima i projektima CARNet-a, dok je dr. sc. Ivica Prlić govorio o problematici dozimetrije EM zračenja od IKT u školama. Na stručnom skupu bilo je i riječi o ulozi ravnatelja u sprečavanju kršenja prava učenika, o čemu je opširno govorila Mirjana Kazija, prof., a s primjerom dobre prakse u vođenju svoje škole predstavila se Vesna Alebić, prof., ravnateljica Glazbene škola Josipa Hatzea iz Splita. Državni stručni skup za ravnatelje srednjih škola i učeničkih domova organizirao je, pripremio i vodio dr. sc. Oleg Đaković, viši savjetnik za ravnatelje srednjih škola i učeničkih domova RH-a.
Prezentacije sa stručnog skupa
- B. Kolarek: e-Škole (PDF: 28 Mb)
- M. Tkalčec: Uloga ravnatelja u primjeni (PDF: 2. 50 Mb)
- S. Missoni: Rukovođenje obrazovnim sustavima (PDF: 1. 70 Mb)
- V. Kovač: Kompetencije ravnatelja za primjenu instrukcijskog školskog vođenja (PDF. 726 kb)
- V. Prskalo: Aktualnosti (značajniji projekti i aktivnosti) (DOC: 50 kb)
- V. Prskalo:Uloga ravnatelja u unapređivanju kvalitete rada (PDF: 900 kb)
- V.Korošec:Organizacija rada i program Škole za ravnatelje u Sloveniji (PDF: 855 kb)
- R.Cimperman: Uloga ravnatelja u odgoju i obrazovanju učenika s teškoćama (PDF. 296 kb)
- M. Kazija: Kršenje prava djece u odgojno-obrazovnim ustanovama (PDF: 1. 05 Mb)
- R. Ivanković: Dozimetrija EM zračenja od IKT u školama (PDF. 1. 17 Mb)