Programi / 9. srpnja 2023.

24. ljetne škole SEMEP-a: Pridonosimo smanjenju klimatskih promjena u zavičaju

U organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje, u Komiži na Visu održana je 24. ljetna škola SEMEP-a, interdisciplinarnog projekta održivoga razvoja. Tema ovogodišnjeg susreta bila je Pridonosimo smanjenju klimatskih promjena u zavičaju. Sudjelovalo je 37 učenika i 27 njihovih mentora iz 24 srednje i osnovne škole iz različitih dijelova Republike Hrvatske. 

Na otvorenju su sve sudionike pozdravile viša savjetnica za biologiju, Marina Ništ i viša savjetnica za geografiju Vesna Milić. Njima se pridružilo još dvoje viših savjetnika: Hrvoje Knežević, za povijest te Mia Ožić, za kemiju. Program se odvijao prema predviđenom planu i sastojao se od stručnih predavanja, prikaza projekata koje su učenici izradili tijekom godine, zajedničkih radionica učenika i mentora te terenskog rada.

Na početku ljetne škole, učenici i mentori iz svih škola kratko su predstavili sebe i svoju školu te najavili čime su se bavili u svom istraživačkom projektu. Koristeći padlet aplikaciju, učenici i mentori su naveli svoja očekivanja od ljetne škole. Najčešće su naveli: puno druženja, zabave, učenja u drugačijim okolnostima, stjecanje novih prijatelja, profesionalnih iskustava, nove ideje za istraživanje, zanimljive teme koje analiziraju ljudsko djelovanje na okoliš.

Uvodno predavanje Koliko smo doprinijeli klimatskim promjenama – Prva i druga industrijska revolucija održao je viši savjetnik za povijest Hrvoje Knežević i omogućio dobru teorijsku podlogu za temu ovogodišnje ljetne škole. Zaposlenik Geoparka Viški arhipelag, Filip Prelec, mag. geol., održao je izuzetno zanimljivo i dinamično predavanje Vulkanske stijene na Jadranu te govorio o porijeklu otoka Brusnik i Jabuka.

Učenici su prikazali 20 izuzetno zanimljivih projekta (popis u prilogu) koje su izradili tijekom godine u svojim školama i svi su bili povezani s dogovorenom temom Ljetne škole.

Učitelj geografije i povijesti Milivoj Dretar iz OŠ Jalžabet, održao je zanimljivo predavanje Nestaju naselja otoka Visa – Dragodid, o jedinstvenom zaštićenom naselju, kamo je posljednji dan dio sudionika odveo na terensko istraživanje. Predavanje Marikultura kao doprinos ublažavanju klimatskih promjena u Jadranskom moru, održao je mag. biologije i instruktor autonomnog ronjenja, Donat Petricioli te svojim izvrsnim podvodnim fotografijama omogućio sudionicima da virtualno zarone i vide navedene organizme u njihovom prirodnom okolišu. Izv. prof. dr. sc. Tatjana Bakran-Petricioli s PMF-a u Zagrebu, predavanjem Kako briga o zdravom morskom okolišu pridonosi otpornosti na klimatske promjene u Jadranu govorila je o bioraznolikosti u Jadranu, o prirodnim i ljudskim ugrozama živoga svijeta i okoliša te o važnosti edukacije u smjeru oporavka prirodnog okoliša.

Ideja da učenici i mentori zajedno rade i uče najviše dolazi do izražaja u zajedničkim radionicama. Radili su u sedam radionica, a svi su mogli sudjelovati u dvije:

1. Ugrizi me nježno (komarci): Ljubica Čubrilović i Sanja Penić

2. Izrada zaštitnog znaka SEMEP-a: Melita Lichtental i Dolores Matetić

3. Komiške minijature: Anita Mustać i Diana Vlahović

4. a · b · c = energija: Marijana Vuković i Dragana Mamić

5. Tko su nam gosti Komiže?: Milivoj Dretar

6. Biorazgradive cvjetajuće čestitke: Gabrijela Marin i Nikolina Kostadinović

7. Ljekovitim biljem protiv klimatskih promjena: Mihaela Marceljak Ilić.

Rezultate radionica sudionici su prikazali jedni drugima. Svi voditelji radionica mentori su učenika, sudionika ljetne škole.

Nekoliko interaktivnih predavanja održano je samo za mentore. Predavanje Ublažavanje klimatskih promjena u kontekstu učenja i poučavanja za osobni boljitak i boljitak zajednice, društva, prirode i Zemlje te radionicu Oblikovanje okružja za učenje koje pridonosi djelovanju učenika za osobni boljitak i boljitak zajedniceodržala je viša savjetnica za geografiju, Vesna Milić. Nastavnica biologije iz Gimnazije M. A. Reljkovića iz Vinkovaca, Jasenka Krznarić Barić, održala je radionicu Klimatski kolaž i ponudila mentorima nastavak edukacije i stjecanje certifikata. Učiteljica geografije iz OŠ Dobriša Cesarić iz Zagreba, Nevenka Pokos, održala je zanimljivo predavanje s nizom konkretnih primjera i savjetaDarovitost-izazov ili problem?, a viša savjetnica za biologiju, Marina Ništ, interaktivnim predavanjem Razvoj konceptualnog učenja kod djece, podsjetila je mentore na važnost i principe konceptualnog učenja te utjecaj miskoncepcija na proces učenja i poučavanja.

Terenski je dio odrađen obilaskom otoka brodom, a učenici i mentori posjetili su Zelenu spilju i uvalu Vela Smokova na kojoj su proveli akciju čišćenja da bi omogućili opstanak kritično ugrožene i zaštićene biljke – primorski žilj (Pancratium maritimum L.). Dio sudionika posjetio je i jedinstveno selo Dragodid.

Prije završetka ljetne škole održano je zajedničko druženje i provedena evaluacija koja je najvećim dijelom pokazala zadovoljstvo učenika sudjelovanjem na ljetnoj školi i ispunjavanje njihovih očekivanja. Mnogi su naveli da su njihove želje s početka druženja ostvarene, da su stekli nova znanja o utjecaju klimatskih promjena na sadašnji i budući život na Zemlji te da su im radionice i naročito terenski dio bili zanimljivi. Nekoliko se primjedbi odnosilo na mnogo predavanja (iako su bila zanimljiva) i malo slobodnog vremena za druženje, a nekoliko je učenika napisalo da želi ponovo doći na ljetnu školu.

Najveći broj mentora su SEMEP koordinatori i stalni sudionici ljetne škole, a i ove se godine pridružilo i nekoliko novih. Mentori su u evaluaciji skupa izrazili veliko zadovoljstvo zajedničkim, opuštenim učenjem i druženjem, stjecanjem novih iskustava i poznanstava u ugodnom okruženju. Sva su predavanja visoko ocijenjena, kao i radionice. Ističu zajedničko druženje i učenje s učenicima, mnogo kvalitetnih učeničkih projekata, pozitivno radno ozračje i opušteno vrijeme za rekreaciju. Većina mentora navodi da u potpunosti mogu u svom budućem radu primijeniti naučeno na ljetnoj školi te da su početna očekivanja u potpunosti ostvarena.

Tijekom završne refleksije s mentorima dogovoreno je da i dalje rade s učenicima projekte vezane uz klimatske promjene, smanjivanje nastajanja otpada od hrane i slične teme održivoga razvoja. Predlagali su i teme za sljedeću ljetnu školu te proljetni skup za mentore.

Učenički projekti na 24. ljetnoj školi SEMEP

(docx: 23,05 KB)

Preuzmi

Evaluacija

(docx: 166,35 KB)

Preuzmi