U organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje, u Komiži na Visu od 4. do 8. srpnja 2022. održana je 23. ljetna škola SEMEP-a, interdisciplinarnog projekta održivoga razvoja. Tema ovogodišnjeg susreta bila je Klimatske promjene u našem okruženju. Sudjelovalo je 42 učenika i 26 njihovih mentora iz 23 srednje i osnovne škole iz različitih dijelova Republike Hrvatske.
Na otvorenju je sve sudionike, u ime ravnateljice AZOO, Dubravke Brezak Stamać, pozdravila viša savjetnica za biologiju, Marina Ništ. Program se odvijao prema predviđenom planu i sastojao se od stručnih predavanja, prikaza projekata koje su učenici izradili tijekom godine, zajedničkih radionica učenika i mentora te terenskog rada na otoku Biševu i u selu Dragodid.
Na početku su učenici i mentori, koristeći padlet aplikaciju, naveli svoja očekivanja od ljetne škole. Najčešće se spominju: druženje, zabava, učenje i nova iskustva.
Uvodno je predavanje: Komiška kartolina održao višegodišnji sudionik ljetnih škola, Milivoj Dretar, učitelj geografije i povijesti iz OŠ Jalžabet. Zanimljivim pristupom povezao je nekadašnji i današnji izgled i život u Komiži, u kojoj je većina sudionika bila prvi puta. Predavanjem Promjenom klime i pojavom invazivnih vrsta do smanjenja bioraznolikosti Jadrana, učiteljice biologije Anita Mustać i dr. sc. Diana Vlahović motivirale su sudionike za nastavak rada, a nastavnica biologije Nikolina Kostadinović, upoznala ih je s mogućnostima uključivanja u projekt Ljetna tvornica znanosti u Splitu.
Učenici su prikazali 24 izuzetno zanimljiva projekta (popis u prilogu) koje su izradili tijekom godine u svojim školama i svi su bili povezani s dogovorenom temom Ljetne škole.
Učitelj geografije i povijesti Ivan Ilišević iz Slavonskoga Boda, održao je izuzetno zanimljivo predavanje Utjecaj klimatskih promjena na svakodnevni život slavonskog čovjeka. Predavanjem Živi svijet u jadranskim morskim spiljama (i jamama),mag. biologije Donat Petricioli omogućio je sudionicima da virtualno zarone do teško pristupačnog svijeta zanimljivih morskih organizama, aizv. prof. dr. sc. Tatjana Bakran-Petricioli s PMF-a u Zagrebu, predavanjem Utjecaj podizanja razine mora povezan s klimatskim promjenamaukazala je na promjene koje se događaju u rasprostranjenju algi u priobalnom području.
Ideja da učenici i mentori zajedno rade i uče najviše dolazi do izražaja u zajedničkim radionicama. Radili su u šest radionica:
1. Klimatski mozaik (Nevenka Pokos),
2. Izrada indikator papirića za mikrobiološku analizu vode (Olivera Tadić),
3. Uzorkovanje terestričkih kukaca metodom zemnih zamki (Marko Šegavić),
4. Izrada žive slike od sukulenata (Daria Maljković i Tina Milavić),
5. Razmišljaj zeleno, učini to odmah -Think green, do it now (Marijana Vuković i Dragana Mamić) te
6. Kvalitetniji, a jeftiniji obrok (Sanja Fabac).
Rezultate radionica međusobno su prikazali svim sudionicima. Svi voditelji radionica mentori su učenika, sudionika ljetne škole.
Samo za mentore, interaktivno predavanje Poučavanje o klimatskim promjenama, održala je viša savjetnica za geografiju, Vesna Milić, a predavanje Biologija vjerovanja Melba Blažić Grubelić, nastavnica biologije. Zanimljiva je bila i radionica više savjetnice za biologiju, Marine Ništ: Motivacija u knjigama, u kojoj je predstavila knjigu Kad laste nisko lete, knjiga pučke prognoze, nakon čega su svi mentori kratko predstavili po jednu knjigu koja ih je posebno motivirala u radu i životu. Tako su se međusobno motivirali za čitanje pojedinih knjiga te razmijenili informacije o njima.
Terenski dio odrađen je na otoku Biševo, hodanjem dijela sudionika preko cijelog otoka i upoznavanjem njegovih znamenitosti. Nastavak se odvijao u Modroj spilji te na plaži Porat, na kojoj su učenici pronašli zanimljiv organizam Porpita porpita, karakterističan za tropska mora pa je moguće da je ovo najsjevernije nalazište do sada, što je poslano stručnjacima na provjeru.
Tijekom završne refleksije s mentorima dogovoreno je da i dalje rade s učenicima projekte vezane uz klimatske promjene, smanjivanje nastajanja otpada od hrane i sličnim temama održivoga razvoja.
Prije završetka ljetne škole održano je zajedničko druženje i provedena evaluacija koja je pokazala izuzetno zadovoljstvo učenika. Mnogi su naveli da su njihove želje s početka druženja ostvarene iznad očekivanja, da su proveli najljepše dane u životu u zanimljivim radionicama i na predavanjima, da su puno naučili o klimatskim promjenama na zabavan način, a dobar dio je napisao da želi ponovo doći.
Najveći broj mentora su SEMEP koordinatori i stalni sudionici ljetne škole, ali se ove godine pridružilo i nekoliko novih. Mentori su također u evaluaciji skupa izrazili veliko zadovoljstvo organizacijom, zajedničkim učenjem i druženjem. Sva su predavanja visoko ocijenjena, a posebno radionice. Ističu razmjenu iskustava i ideja, zajedničko druženje i učenje s učenicima, pozitivno radno ozračje i opušteno vrijeme za rekreaciju. Ocjena jednog mentora sažima bit cijele ljetne škole: aktualnost tema, prekrasni učenički projekti, nezaboravna druženja i razmjena ideja kako učenika tako i nastavnika, osjećaj pripadnosti jednoj divnoj grupi ljudi čiji je jedini cilj raditi na dobrobit zajednice.
Učenički projekti na 23. ljetnoj školi SEMEP-a
(docx: 23,19 KB)
Preuzmi
Evaluacija 23. ljetne škole SEMEP
(docx: 124,30 KB)
Preuzmi