Državni stručni skup za djelatnike odgojno- obrazovnih ustanova na jeziku i pismu nacionalnih manjina na području Republike Hrvatske pod nazivom Ključna obilježja primjene Kurikuluma materinskih jezika nacionalnih manjina ovisno o modelu obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina (Model A, B i C obrazovanja) održan je online 20. i 21. svibnja 2021. Stručno usavršavanje organizirale su više savjetnice za nacionalne manjine Agencije za odgoj i obrazovanje, a sadržaji skupa razrađeni su kroz tri cijeline. Na skupu je sudjelovalo 145 obrazovnih djelatnika.
Kroz plenarna predavanja, skupu su se predstavili prof. dr. sc. Siniša Tatalović, s Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, dr. sc. Filip Škiljan, s Instituta za migracije i narodnosti, Nandor Čapo, prof., ravnatelj Uprave za nacionalne manjine Ministarstva znanosti i obrazovanja i Andrea Sales, prof., s Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Padovi.
U okviru cjeline Jezična, književna i kulturna tradicija nacionalnih manjina razmatrana su kulturna obilježja specifična za pojedinu nacionalnu manjinu i za koje se smatra da je neophodno da postanu sastavni dio nacionalnih kurikuluma materinskih jezika u svakom modelu obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Održale su se i četiri radionice u digitalnom okruženju u kojima je predstavljeno deset primjera dobre prakse u poučavanju na jeziku i pismu nacionalnih manjina i vodila se primjerena rasprava i razmjena iskustva.
Time su sudionici:
- razmotrili suvremene pristupe u provođenju nastave na jeziku i pismu nacionalnih manjina;
- ojačali svijest da je materinski jezik najmoćniji alat za očuvanje i razvoj kulturne baštine i identiteta nacionalnih manjina;
- promicali aktivnu komunikaciju na materinskom jeziku u cilju poticanja i priznavanja jezične raznolikosti i višejezičnosti u obrazovanju;
- razvili potpunu svijest o jezičnoj, književnoj i kulturnoj tradiciji nacionalnih manjina;
- primijenili multikulturalizam kao model za prevladavanje sukoba.
Predstavljene su specifičnosti i različitosti obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina kao i ono što je zajedničko: ljubav prema materinskom jeziku, privrženost tradicijama i svojim korijenima, poštivanje svog porijekla i želja da ono bude prepoznatljivo.
Razmjena iskustva, poticanje kreativnosti, jačanje kompetencije poučavanja i društvenih vještina osnovna su obilježja za izgradnju suživota, tolerancije i pozitivnog okruženja i time razvoj sustava obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina.
Evaluacija stručnoga skupa
(docx: 15,62 KB)
Preuzmi