Najave i izvješća / 22. svibnja 2023.

Informatika u obrazovanju 2023. – Info@Edu XII. o umjetnoj inteligenciji u obrazovanju i razvoju algoritamskog razmišljanja

Državni stručni skup za učitelje i nastavnike informatike i računalstva Informatika u obrazovanju XII. – Info@Edu 2023. održan je u Vodicama 12. i 13. travnja 2023. godine. Na skupu se bavilo umjetnom inteligencijom u obrazovanju i razvojem algoritamskog razmišljanja. S Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Splitu predavanja su održali su doc. dr. sc. Monika Mladenović, s temom Korištenje vizualizacija u nastavi programiranja i doc. dr. sc. Goran Zaharija, s temom Utjecaj Chat-GPT3 na edukaciju. Glavni fokus ovog predavanja bio je kakav utjecaj imaju sustavi umjetne inteligencije na edukaciju iz perspektive nastavnika, ali i učenika. S obzirom na sve brži razvoj novih modela, nije samo pitanje možemo li se prilagoditi trenutnom stanju, nego možemo li i kako držati korak s razvojem ove tehnologije koja sve brže i brže napreduje. Predavanje je dalo odgovore na neka pitanja i pružilo bolji uvid u način rada modela umjetne inteligencije.

Poučavanje i učenje programiranja vrlo je zahtjevno što je posebno izraženo kod učenika mlađe dobi. Jedan od razloga za to je razina apstrakcije koja je potrebna za usvajanje pojmova programiranja, a koju učenici još uvijek nisu dosegli. Korištenje vizualizacije u nastavi programiranja bi mogao biti jedan od načina spuštanja razine apstrakcije da bi učenici lakše usvojili takvo gradivo. Je li to tako čuli smo na predavanju Korištenje vizualizacija u nastavi programiranja

Renata Ivanković, prof., iz CARNET-a održala je inspirativno predavanje i radionicu na kojima je sudionike skupa upoznala s temom Adaptivno učenje i umjetna inteligencija u obrazovanju. Adaptivno učenje omogućuje učeniku izbor puta i načina učenja. Cilj je maksimalno postizati ishode učenja bez obzira koji je put učenja izabran. Proces učenja se definira na temelju kontinuiranog praćenja aktivnosti i rezultata koje učenik postiže te se na temelju toga omogućuje prilagođavanje daljnjih aktivnosti. Učenje se prilagođava prema predznanju učenika, stilu učenja učenika te osobinama, potrebama, interesima i ciljevima svakog korisnika.

Napredak u računalnoj tehnologiji proširio je naše kapacitete za rješavanje problema u razmjerima koji nikad prije nisu bili zamišljeni, koristeći strategije koje nam dosad nisu bile dostupne. Današnji „digitalni domoroci“ odrasli su u svijetu u kojem se tehnologija brzo razvija, stvarajući nova područja studija, nove vrste poslova i zahtijevajući nove skupove vještina. Poučavanje algoritamskog i računalnog razmišljanja izuzetno je važan za buduće digitalne građane. Algoritamsko razmišljanje je sposobnost učenika da rade s algoritmima koji se percipiraju kao sustavni opis strategija rješavanja problema. Važnost podučavanja algoritama je u tome da učenici uče logiku programiranja bez programskog jezika. Koristeći algoritam, moguće je da učenik na svom jeziku napiše korake obrade programa, odnosno može izraditi dijagram tijeka programa s tzv. kodom. U poticajnom predavanju Važnost razvoja algoritamskog razmišljanja u nastavi Informatike sudionike skupa je s procesom razvoja algoritamskog razmišljanja upoznao prof. dr. sc. Mario Dumančić s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Razvoj umjetne inteligencije i robotike nove su grane tehnike koje se razvijaju neslućenom brzinom. Mediji su puni vijesti o robotima i njihovom korištenju u učenju programiranja. Pomažu li roboti u učenju ili odmažu odvlačeći pažnju učenika? Koje programske jezike koriste edukacijski roboti i koliko komplicirane koncepte je uopće moguće prenijeti učenicima? O ovim temama govorila je izv. prof. dr. sc. Ana Sović Kržić s Fakulteta elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu Svi jezici robota i VIDI X mikro računalo. Na predavanju su prikazane razne vrste edukativnih robota i njihovih programskih jezika, a demonstriran je rad na VIDI X mikro računalu.

Tehnologija, osim što nudi izvrsne mogućnosti primjene, skriva i potencijalne opasnosti. Svjetska zdravstvena organizacija nedavno je uvrstila gaming disorder u spektar bolesti ovisnosti (disorders due to substance use or addictive behaviours). Kriteriji za postavljanje ove dijagnoze uključuju gubitak kontrole nad igranjem videoigara, prioritet dan igranju videoigara nad ostalim aktivnostima do razine da ono postaje važnije od drugih interesa i dnevnih obveza te nastavljanje ili pogoršavanje ponašanja vezanog uz igranje videoigara unatoč pojavi negativnih posljedica. Ovakvo ponašanje mora biti dovoljno ozbiljno te rezultirati oštećenjem u osobnom, obiteljskom, socijalnom, edukacijskom, radnom ili drugim vidovima funkcioniranja osobe u periodu od najmanje 12 mjeseci. O ovom problemu i bolesti govorila je Irena Rojnić Palavra, dr. med. specijalist psihijatrije, uži specijalist alkoholizma i drugih ovisnosti na izvrsnom predavanju Ovisnost o internetu i videoigrama.

Na skupu je održano i šest radionica u kojima su učitelji i nastavnici dodatno razvijali svoje vještine i stjecali nova znanja. Radionicu Izrada ChatBota na platformi SnatchBot vodila je učiteljica savjetnica Renata Papec, radionicu Mural za diferencijaciju nastave vodile su Jasminka Belščak, učiteljica izvrsna savjetnica i Dalia Kager, učiteljica mentorica.

Za razvoj algoritamskog razmišljanja i učenje programiranja najmlađima je posebno pogodna metoda učenja kroz igru u čemu nam može pomoći Minecroft Education. Gordana Sokol, učiteljica savjetnica i Gordana Lohajner, učiteljica mentorica, su kroz tri radionice upoznale sudionike skupa kako koristiti Microsoft MakeCode u poučavanju programiranja te kako Minecroft Education koristiti za ponavljanje gradiva i formativno vrednovanje.

Sudionici su naveli kako su teme skupa bile izuzetno aktualne, raznolike i primjenjive u nastavi. Stručni skup je omogućio razmjenu iskustava te potaknuo komunikaciju s kolegama koja je nedostajala u pandemijskim godinama.

Evaluacija

(docx: 478,50 KB)

Preuzmi