Objave / 6. studenoga 2019.

Dječja prava i obrazovanje

Jesenska škola Hrvatskoga pedagoško-književnog zbora, stručno-znanstveni državni skup koji organizira Hrvatsko pedagoško-književni zbor, uz podršku suorganizatora Agencije za odgoj i obrazovanje, Gradskoga ureda za obrazovanje grada Zagreba, Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu te Nacionalnoga centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja održan je u Opatiji od 28. do 30. listopada 2019. Tema škole bila su Dječja prava i obrazovanje, a na skupu su sudjelovali odgojitelji, učitelji, nastavnici i profesori, stručni suradnici, ravnatelji i predstavnici osnivača odgojno-obrazovnih ustanova i Ureda državne uprave.

Skup je otvorio prof. dr. sc. Nevio Šetić, predsjednik HPKZ-a, te predstavio Napredak odgojno-obrazovne prakse, časopis namijenjen svim provoditeljima odgojno-obrazovnoga procesa. Naglasak će časopisa biti stavljen na odgojno-obrazovnu praksu, istaknuo je N. Šetić, jer mu je i primarna namjena informirati i upućivati odgojno-obrazovne djelatnike na načine i mogućnosti rada s djecom. Osim prikaza prakse koja su polaznici održali na Proljetnoj ili Jesenskoj školi HPKZ-a, časopis će sadržavati i stručne članke.

U ime suorganizatora skupa Agencije za odgoj i obrazovanje nazočnima se obratila ravnateljica dr. sc. Dubravka Brezak Stamać koja je istaknula važnost ovoga državnoga skupa za odgojno-obrazovni sustav. Posebno se osvrnula na 30 godina od donošenja Konvencije o pravima djeteta, naglasivši da djeca danas imaju druge izazove i probleme od onih koja su imali prije 30 godina. Pravo djece na obrazovanje u Hrvatskoj, kazala je, danas se može uvjetno kršiti na mnoge načine; od velikih razreda, velikih grupa u kojima borave djeca u vrtićima i školama, tri smjene u školi, u nekim županijama slabo je riješen prijevoz školske djece od doma do područnih škola, problemi otočke djece koji zbog nedostatka trajektnih linija moraju boraviti u učeničkim domovima umjesto u vlastitom domu, do socijalnih i ekonomskih razlika među djecom što znači da neki nemaju topli obrok ili im roditelji ne mogu priuštiti izlete i ekskurzije.

Budući da se ove godine obilježava 30 godina od donošenja Konvencije o pravima djeteta, tema Dječja prava i obrazovanje potaknula je mnoge na promišljanje i raspravu. Stoga su plenarna predavanja koja su održana na ovoj Jesenskoj školi bila poticaj profesionalnom razvoju, mogući put k rješavanju problema s kojima se svakodnevno susrećemo u radu, ali su i potaknula volju, predanost i obvezu da bismo učinili sve u zaštiti i osiguranju dječjih prava.

Plenarna predavanja na temu dječjih prava i njihovih osiguravanja i vrednovanja u obrazovanju, društvu, kulturi i medijima održali su prof. dr. sc. Nevio Šetić, predsjednik HPKZ-a, prof. dr. sc. Siniša Opić, dekan Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Ivana Katavić, prof., ravnateljica Nacionalnoga centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja, Romana Galić, univ. spec. act. soc., pročelnica Gradskoga ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom, gošća iz Slovenije Irena Šteblaj, instruktorica na odjelu za edukaciju, University of Minenesota te dr. sc. Marijana Grbeša Zenzerović, izvanredna profesorica Fakulteta političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.

Panel raspravu – Dijete u riziku – 30 godina Konvencije UN-a o pravima djeteta vodila je dr. sc. Jelena Pavičić Vukičević, zamjenica gradonačelnika Grada Zagreba. Njezine su gošće bile: dr. sc. Lana Petö Kujundžić, dipl. iur. iz Odjela za mladež Županijskoga suda u Zagrebu, Romana Galić, univ. spec. act. soc. iz Gradskoga ureda za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom, Ivana Jolić, mag. pead. soc., ravnateljica ustanove Savjetovalište Luka Ritz te mr. Ljiljana Klinger, ravnateljica OŠ Matije Gupca iz Zagreba. Upriličeno je i predstavljanje knjige Početno čitanje i pisanje u hrvatskome jeziku autorice doc. dr. sc. Vesne Budinski.

Ove je godine na Jesenskoj školi održano čak 40 prikaza prakse kojima su sudionici prezentirali kvalitetu svoga rada primjenjujući različite aktivne metode, suvremene informacijske tehnologije i sl. Svi prikazi prakse imali su za cilj potaknuti rad i upornost, kreativnost i interes za napretkom svih koji sudjeluju u odgoju i obrazovanju.

Osim prikaza prakse održane su i tri radionice. Igor Rukljač, mag. prim. educ., viši savjetnik Agencije za odgoj i obrazovanje, vodio je radionicu na temu Intelektualno vlasništvo. Timski rad i suradničko učenje bila je tema radionice koju je vodila ravnateljica OŠ Kajzerica Majda Tometić, prof. hrvatskoga jezika i književnosti. Radionicu Upravljanje razredom putem aplikacije Class Dojo vodila je Tea Crnjac, mag. prim. educ., iz OŠ Dragutina Domjanića iz Zagreba.

Ovaj je državni skup otvorio mnoge teme za daljnju raspravu, potaknuo sudionike na promišljanje o svome radu te dao poticaj za stvaranje napretka i pozitivnoga odgojno-obrazovnoga okružja u kojemu se poštuju sva prava djece, učitelja, roditelja i svih ostalih sudionika društva.