Prvi simpozij hrvatskoga kao materinskog jezika u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje svečano je otvoren 25. veljače 2025. godine u Zadru. Na Simpoziju sudjeluje gotovo 300 voditelja županijskih stručnih vijeća, učitelja razredne nastave te učitelja i nastavnika hrvatskoga jezika koji će u iduća tri dana, koliko traje Simpozij, raspravljati o ključnoj ulozi materinskog jezika u razvoju jezično-komunikacijskih vještina, cjelovitom razvoju učenika i poticanju njihove kreativnosti, posebno u kontekstu globalizacije i brzih tehnoloških promjena.

Simpozij je otvorio Tomislav Paljak, v. d. ravnatelja Agencije za odgoj i obrazovanje koji je naglasio potrebu za pojačanom brigom o hrvatskom jeziku u suvremenim okolnostima.
– Pokazalo se nužnim posvetiti posebnu pozornost hrvatskom kao materinskom jeziku i to s nekoliko razina, počevši od materinskog jezika kao sociološkog idioma ili fenomena koji učimo nesvjesno, preko nadregionalne razine, standardiziranog jezika kojega ponekad miješamo s književnim jezikom, a u stvari bismo ga trebali razlikovati, do razlikovne u smislu dijalekta, narječja, mjesnih govora, žargona, a u današnje vrijeme i digitalnog jezika koji nas zaokuplja i koji nam ponekad zadaje probleme – naglasio je Tomislav Paljak.
Na otvorenju je sudjelovao i prof. dr. sc. Radovan Fuchs, ministar znanosti, obrazovanja i mladih te izaslanik premijera Vlade Republike Hrvatske. Ministar Fuchs podsjetio je na važnost Zakona o hrvatskom jeziku, koji je usvojen da bi se osigurao daljnji razvoj i zaštita jezika u globaliziranom svijetu.

– Kada smo pristupili Europskoj Uniji i postali njezina punopravna članica, hrvatski jezik postao je službeni jezik svih tijela Europske komisije i Europskog vijeća. Samim time što smo postigli tu razinu međunarodnog priznanja i integracija, Vlada je odlučila da hrvatski jezik i institucionalno stavi u okvire koji bi mu omogućavali daljnji razvoj i koji bi ga zaštitili od utjecaja globalizacije, pod pritiskom velikih i na neki način agresivnih jezika. Napravili smo jedan dobar zakon koji je uključiv, afirmativan, ide u smjeru promocije i osigurava jednu širinu i mogućnost daljnjeg razvoja – kazao je ministar Fuchs te napomenuo da će o hrvatskom jeziku u budućnosti skrbiti i Savjet za hrvatski jezik koji je već započeo s radom. Uz to, ministar je apostrofirao potrebu da se hrvatski kao materinski jezik poučava i u predškolskoj dobi i na visokoškolskim institucijama da bi se budućim generacijama osigurala kompetencija komunikacije na hrvatskom jeziku.

Nakon svečanog otvaranja kojem su prisustvovali gradonačelnik Grada Zadra Branko Dukić, pročelnik Upravnog odjela za obrazovanje kulturu i sport Zadarske županije Ivan Šimunić, i ravnateljica zadarske Osnovne škole Krune Krstića Jasmina Matešić, prvo izlaganje održao je Vinko Filipović, ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja. Predstavio je presjek rezultata nacionalnih i međunarodnih vrednovanja učenika u poznavanju hrvatskoga jezika, prvenstveno u čitalačkoj pismenosti. Uslijedilo je predavanje dr. sc. Jelene Kuvač-Kraljević, s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, Sveučilišta u Zagrebu koja je govorila o jezičnim sposobnostima kao preduvjetu čitanja i pisanja. U svom izlaganju dr. Kuvač-Kraljević je zorno prikazala obrazovna očekivanja i učeničke izvedbe, naglašavajući važnost razvojnih faza u učenju jezika.
PROGRAM Prvi simpozij hrvatskoga kao materinskog jezika
(pdf: 78,38 KB)
Preuzmi