Projekti / 3. listopada 2023.

Sudjelovanje na konferenciji Bridges 2022 na Sveučilištu Aalto u Helsinkiju

Konferencija Bridges Aalto 2022 održana je na Sveučilištu Aalto u Helsinkiju od 1. do 5. kolovoza 2022. godine. Na njoj je sudjelovalo 11 savjetnika iz Agencije za odgoj i obrazovanje: Igor Rukljač, Anđa Suvala, Andreja Silić, Ivana Jurjević Jovanović, Ivana Katavić, Olgica Martinis, Jelena Noskov, Nataša Momčinović, Izabela Potnar Mijić, Antonela Czwik i Mirela Majstrović. Konferencije se sadržajno bavila područjem matematike, umjetnosti, glazbe, arhitekture i kulture. Sastojala se od plenarnih predavanja, kratkih izlaganja, radionica i izložbi.

Program je uključivao šest plenarnih predavanja, među kojima su se posebno isticala tri područja koja su naši savjetnici izdvojili kao najzanimljivija:

Daina Taimina: What I learned in 25 Years Crocheting Hyperbolic Planes

Rudy Rucker: Logi Chaos, and Writing Science Fiction

Miri Golan: ORIGAMETRIA: Using Origami to Teach Geometry

Na predavanju Daine Taimine bilo je riječi o načinu stvaranja jednostavne heklane hiperbolične ravnine koju učenici mogu istraživati na satu matematike kada se obrađuje geometrija. Autorica je sa svojim tvorevinama sudjelovala na brojnim izložbama, predavanjima i radionicama te smatra da su takvi događaji ključni za stvaranje nadahnuća u nastavi matematike i umjetnosti.

Rudy Rucker govorio je o idejama iz matematike i informatike i o tome kako su one povezane s procesom pisanja romana, posebno romana znanstvene fantastike. Preko svojih djela, znanstveno-fantastičnih romana i slika, objašnjavao je teorem o nepotpunosti i prirodu kaotične dinamike. Prikazano je poslužilo da bi se donio zaključak da nas i matematička logika može odvesti na razne putove, koliko god nevjerojatno se činilo.

Naposljetku, predavanje koje je pripremila Miri Golan spojilo je drevnu japansku vještinu origamija i nastavu matematike. Smatra da slaganje papira donosi brojne izazove, a ako se učenicima omogući da se sami suoče s tim izazovima, u njima se javlja osjećaj da sami rade nešto vrijednoga. Čisto praktično gledajući, origami na satovima geometrije omogućuje vizualizaciju raznih teorema i definicija. Rezultati istraživanja pokazuju da primjena ove metode smanjuje razliku između slabijih i naprednijih učenika, tj. poboljšava opće rezultate ispita iz geometrije. Sudionici su tijekom konferencije imali i mogućnost pogledati izložbu na kojoj je Golan predstavila svoja djela.

Jedna od aktivnosti koja je zadobila najviše pažnje bio je Obiteljski dan održan u Nacionalnom finskom muzeju na kojem su bile organizirane radionice za roditelje, djecu, ali i sudionike konferencije. Voditelj radionica bio je Kristof Fenyvesi, a isticala se radionica za poticanje matematičkog mišljenja i rješavanja problema na kojoj je predstavljena igra Mondrianovi blokovi koja spaja Mondrianovu umjetnost i matematičke izazove. Matematičke igre poput ove predstavljaju inovativne pristupe preko kojih i kod manje djece možemo razviti intrinzičnu motivaciju i poticati matematičko mišljenje. Nakon radionica održani su Festival kratkih filmova, učenički igrokazi te čitanje poezije, svi na temu međusobnog odnosa matematike i umjetnosti. U ovim se aktivnosti mogao prepoznati i rad hrvatske učiteljske zajednice koja slične aktivnosti i manifestacije organiziraju već godinama u svojim školama.

Savjetnici su zaključili kako je zbog dobre strukture, kvalitetnih izlagača  te zanimljivih izložbi konferencija ispunila sva njihova očekivanja. Sadržaj ih je motivirao za daljnji rad te su dijelom prepoznali i vrijednost vlastitog rada. Antonela Czwik primijetila je sljedeće: „Ideje te smjernice koje  imam kao viša savjetnica Agencije u svom profesionalnom radu i u praksi koju provodim sa svojim učiteljima i nastavnicama u skladu su sa svjetskim trendovima i razmišljanjima renomiranih stručnjaka.“ Svi budući posjeti konferenciji Bridges bit će vrijedan doprinos razvoju kompetencija savjetnika i njihovih suradničkih odnosa.

Sažetak pripremila: Ana Brlečić