Mjesto: Göteborg, Švedska
Institucija: Skolinspektionen
Datum: 4. prosinca do 8. prosinca 2023.
Sudionici mobilnosti: Mirjana Kazija, prof. viša savjetnica za stručne suradnike pedagoge u Agenciji za odgoj i obrazovanje, Podružnica Rijeka i Sabina Marunčić, lic. theol., viša savjetnica za vjeronauk u Agenciji za odgoj i obrazovanje, Podružnica Split.
Mentor: dr. sc. Mirzet Tursunović, inspektor, Skolinspektionen Region Söder, Göteborg
Ciljevi mobilnosti:
- upoznati i razumjeti sustav obrazovanja u Švedskoj koji predstavlja jedan od najkvalitetnijih i najbolje strukturiranih sustava odgoja i obrazovanja u svijetu,
- upoznati sustav trajnog profesionalnog usavršavanja savjetnika i inspektora te vjeroučitelja i drugih dionika odgojno-obrazovnog sustava,
- upoznati se s konceptima koji su središnja, polazišna točka kreiranja sustava podrške i razvoja profesionalnih i osobnih kompetencija dionika sustava odgoja i obrazovanja,
- usporediti konceptualne razlike između misije i vizije Agencije za odgoj i obrazovanje kao i švedskog sustava podrške kroz Školski inspektorat i druge ustanove,
- prikupljanje informacija, statističkih i drugih pokazatelja vezanih za stručno usavršavanje,
- upoznati i proučiti sustave osiguranja kvalitete u švedskim odgojno-obrazovnim ustanovama,
- upoznati djelokrug i načine rada Pravobranitelja za djecu u Švedskoj te povezanost sa Školskim inspektoratom i odgojno-obrazovnim ustanovama,
- upoznati i analizirati model religijskog odgoja koji se primjenjuje u Švedskoj,
- usporediti kurikularne dokumente na različitim razinama i stupnjevima obrazovanja u obje zemlje,
- razumjeti načine evaluacije učeničkih postignuća kao i načine njihovog praćenja, bilježenja i interpretacije,
- prenijeti iskustva s radom stručnih timova u Republici Hrvatskoj,
- promatrati načine rada s učenicima koji imaju posebne potrebe, ali i imigranata, darovite djece, kao koncepte prihvaćanja različitosti i razvijanje empatije, tolerancije i zajedničkog, mirnog suživota,
- stvarati mrežu suradnika u Švedskoj za razvoj suradničkih projekata i raznih drugih inicijativa.
Aktivnosti/poslovi provedeni tijekom mobilnosti:
- upoznavanje institucije „Skolinspektionen“, organizacije i područja rada, dokumenata, zakonske regulativa,
- rasprava o oblicima kontrole kvalitete u školi koju provodi „Skolinspektionen“,
- posjet predškolskoj ustanovi i osnovnoj školi te pranje organizacije i procesa rada; razgovor s učiteljima i upravom Škole; razmjena iskustva,
- posjet srednjoj školi i praćenja organizacije i procesa rada; razgovor s vodstvom škole o razini srednje škole, vrstama srednjih škola, povezanosti potencijala učenika i odabiru srednje škole; praćenje i usmjeravanje učenika; razmjena iskustva,
- završni razgovori sa stručnjacima i osvrt na viđeno i naučeno tijekom posjeta.
Vještine vezane uz posao:
- upoznali smo obrazovne politike švedskog odgojno-obrazovnog sustava, kako na lokalnoj, tako i na nacionalnoj razini,
- uočili smo sličnosti u aktivnostima „Skolinspektionen“ i Agencije za odgoj i obrazovanje; poslovi u obje institucije imaju mnogo dodirnih točaka koje su važne za razumijevanje koncepta rada sa školama i učiteljima,
- uočili smo različitost perspektiva u švedskom i hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu; koncept koji slijede u švedskom odgojno-obrazovnom sustavu vezan je za dobrobit učenika, dok se u hrvatskom odgojno-obrazovnom sustavu veći naglasak stavlja na učenička postignuća.
Organizacijske vještine:
- dodatno smo razvili vještine potrebne za provedbu projektnih i diseminacijskih aktivnosti te smo uspostavili veze za buduću suradnju,
- upoznali smo se s načinima suradnje institucija u švedskom odgojno-obrazovnom sustavu i s institucijama u regiji koje su ključne za razvoj obrazovnih politika.
Izvješće pripremile: Mirjana Kazija, prof. viša savjetnica za stručne suradnike pedagoge i Sabina Marunčić, lic. theol., viša savjetnica za vjeronauk