Projekti / 8. studenoga 2024.

Izvješće o provedenoj Erasmus mobilnosti u Španjolskoj

Mjesto: San Bartolome i Orihuela, Španjolska

Institucija: CEIP San Bartolome i Instituto de educación secundaria Gabriel Miró

Datum: 7. svibnja – 13. svibnja 2023.

Sudionici mobilnosti: Marijana Češi, viša savjetnica za hrvatski jezik u AZOO (Agencija za odgoj i obrazovanje) i Marija Halaček iz Osnovne škole Molve, voditeljica Županijskog stručnog vijeća učitelja hrvatskoga jezika Koprivničko-križevačke županije.

Mentor: Antonio Zamora Umbeda, Erasmus koordinator i ravnatelj CEIP San Bartolome

Ciljevi mobilnosti:

Upoznati sustav obveznoga obrazovanja u Španjolskoj, usporediti ga s hrvatskim sustavom, istražiti i primijeniti dobra i primjenjiva iskustva u svakodnevnom radu s učenicima i kolegama (provincija Alicante, pokrajina Valencia).

Istražiti načine, metode i postupke rada s učenicima na jezično-komunikacijskome području u nastavi materinskoga jezika, u radu s učenicima inojezičarima i u nastavi stranoga jezika.

Informirati se o pristupima i strategijama poučavanja i učenja u redovnoj nastavi materinskoga jezika, u neposrednom odgojno-obrazovnom radu s učenicima s razvojnim osobitostima (inkluzija, individualizacija) te u radu s  darovitim učenicima i učenicima s teškoćama. Unaprijediti metode inkluzivnoga rada.

Informirati se o programima za rad s darovitim učenicima i mogućnostima predstavljanja njihovih uradaka i o organiziranim manifestacijama (smotrama, natjecanjima) na području jezika i umjetnosti.

Upoznati i usporediti sustave praćenja i nagrađivanja učitelja/nastavnika/stručnih suradnika.

Diseminirati rad i aktivnosti  AZOO- a i OŠ Molve – steći nova poznanstva za moguća buduća partnerstva.

Aktivnosti/poslovi provedeni tijekom mobilnosti:

Svi najavljeni ciljevi i planirane aktivnosti, prije svega, opažanje neposrednog odgojno-obrazovnog rada s učenicima i vođenje refleksivnog razgovora s učiteljima i stručnim suradnicima škola, koje smo posjetile, u potpunosti su ostvareni.

  • job shadowing  je realiziran u CEIP San Bartolome i Instituto de educación secundaria Gabriel Miró, Španjolska, pokrajina Valencija, grad Orihuela. CEIP San Bartolome osnovna je škola za učenike od 2 do 12 godina, a Secundariu Gabriel Marin pohađaju učenici od 12 do 50+ godina.
  • pratile smo kako se u osnovnoj školi San Bartolome prakticira kurikul koji je usmjeren na kooperativno učenje, učenje putem projekta (PBL), CLIL metodologije (Content and Language Integrated Learning), učenje kroz igru (GBL)
  •  u razgovorima s ravnateljima navedenih škola, s učiteljima i sa stručnim suradnicima, doznale smo više o sustavu zapošljavanja učitelja, o mogućnostima stručnoga usavršavanja, napredovanja i sustavu natjecanja iz pojedinih područja obrazovanja
  • upoznale smo kurikul škole prema kojem učitelji prate učenike od druge do dvanaeste godine života – prednost je što su prostori za djecu i učenike na jednome mjestu tako da odgajatelji i učitelji lako i svakodnevno mogu izmjenjivati informacije i iskustva o razvoju i napretku djece i učenika. Učenici već zarana imaju pripremnu nastavu početnoga čitanja i pisanja. Izloženi su poučavanju i učenju materinskoga jezika (valencijanski jezik), španjolskoga jezika (državnoga jezika) i engleskoga jezika (stranoga jezika). Škola je od 2008. godine uključena u Comenius i Erasmus+ projekte te je kvalitetom provedbe više puta nagrađivana na nacionalnoj razini i poželjan je partner za mnoge školske i predškolske ustanove diljem Europe
  • razgovarale smo s pedagoginjom škole i pratile njezin neposredni rad s učenicima. Pedagozi za vrijeme trajanja nastave u neposrednom radu s učenicima (a ne u izdvojenim prostorima) tako da se sve moguće potrebe učenika realiziraju u neposrednom trenutku, a ne nakon nekog vremena. Učenicima je ponuđena podrška i izvan učionice, no za to nema česte potrebe jer je učinkovito provedena integracija i inkluzija. I ostali stručni suradnici (logoped, psiholog, edukacijski rehabilitator)većinu svoga radnoga vremena su u učionici te uz opažanje učenika pružaju podršku i izrađuju nastavne materijale za učenike. Briga i podrška nadarenim učenicima ostvaruje se tako da za njih stručni suradnici oblikuju aktivnosti učenja za samostalni rad kod kuće.
  •  promatrale smo nastavne sate u Instituto de educación secundaria Gabriel Miró, srednjoj strukovnoj školi koja ima osamdesetogodišnju tradiciju, a usmjerena je na edukaciju učenika od 12 do 18 godina, ali i sve one koji mijenjaju zanimanja ili nisu uspjeli završiti redovito školovanje pa nastavljaju sa svojim obrazovanjem, dakle ono što kod nas uvrštavamo u sustav obrazovanja odraslih. Učenici prve dvije godine završavaju srednje obvezno obrazovanje i osnovno strukovno (zanimanja električar i frizer). Potom mogu na tržište rada ili od 16 godine nastaviti opće više srednje obrazovanje (područja: znanosti, humanistike i društvenih znanosti) ili srednje strukovno osposobljavanje. U svim je razredima, bez obzira je li riječ o općem ili strukovnom, zastupljen predmet poduzetništvo jer je cilj da njihovi učenici ovladaju kompetencijama koje će im omogućiti otvaranje i vođenje vlastitih poduzeća.

          Svi učitelji, nastavnici i stručni suradnici s kojima smo imale prilike razgovarati ili opažati njihovu nastavu ističu vrijednosti Erasmusa i prilika za novi način učenja (formalno, neformalno i informalno) i izmjene iskustava. Neposrednost španjolskih učitelja i nastavnika te njihova želja za suradnjom i podjelom svojih znanja i iskustava na visokoj je razini.

Vještine vezane uz posao:

  • dodatno smo upoznale način rada stručnih suradnika i učitelja / nastavnika / projektnih koordinatora/ ravnatelja iz šest različitih zemalja
  • uočile smo prednosti odvijanja nastave u razredima u kojima su učenici od druge godine podijeljeni u timove i kako funkcioniraju u svojim ulogama unutar tima
  • upoznale smo se s obrazovnim politikama španjolskog obrazovnog sustava, ali smo dobile uvid i sustave Finske, Češke, Poljske, Sjeverne Makedonije, Estonije i Italije
  • uspoređivale smo uvjete rada u učionicama, u uredima  i u vanjskim prostorima škole s onima u Hrvatskoj
  • predstavljanjem hrvatskih predmetnih kurikula dobile smo povratne informacije o sličnostima i razlikama u kurikulima pojedinih predmeta u drugim zemljama
  • stekle smo uvid u metode i načine korištenja IKT alata u nastavi.

Organizacijske vještine:

  • proširile smo svoje vještine organizacije rada u multikulutralnome okruženju
  • ojačale smo organizacijske vještine vezane uz organiziranje i planiranje putovanja / mobilnosti
  • razvile smo mrežu poznanstava i kontakata za buduću suradnju.

Izvješće pripremile: Marijana Češi, viša savjetnica za hrvatski jezik i Marija Halaček, voditeljica ŽSV-a