Projekti / 27. svibnja 2025.

Izvješće o mobilnosti u sklopu Erasmus+ programa – Job Shadowing u IC “Luigi Sturzo – Asta” u Marsali

Sudionice: Gianfranca Suran i Ilenija Anić

Razdoblje: 5. – 9. svibnja 2025.

Škola domaćin: Istituto Comprensivo “Luigi Sturzo – Asta”, Marsala, Italia

Partner pošiljatelj: Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO), Hrvatska

U razdoblju od 5. do 9. svibnja 2025. godine, u sklopu Erasmus+ programa mobilnosti, Gianfranca Šuran, viša savjetnica za talijansku nacionalnu manjinu pri Agenciji za odgoj i obrazovanje, te Ilenija Anić, voditeljica Međužupanijskog stručnog vijeća učitelja razredne nastave u talijanskim osnovnim školama Istarske i Primorsko-goranske županije – sudjelovale u aktivnosti job shadowinga u Istituto Comprensivo “Luigi Sturzo – Asta” u Marsali.

IC “Luigi Sturzo – Asta” složena je obrazovna ustanova. Riječ je o školskom kompleksu koji obuhvaća dječji vrtić, primarnu osnovnu školu (niži razredi osnovne škole od prvog do petog razreda) i nižu srednju školu(trogodišnji viši razredi osnovne škole), sa strukturom raspoređenom u devet školskih zgrada na području Marsale, a koje pohađa ukupno 1.334 učenika. Takva organizacijska struktura omogućuje širok, jedinstven i cjelovit pogled na obrazovni put djece i mladih u dobi od 3 do 14 godina, čime se potiče kontinuitet u nastavi i pedagoškom radu. Nastavni kadar broji više od 140 učitelja, uključujući nastavnike za potporu i stručno osoblje. Posebna organizacijska značajka škole jest prisutnost dviju ključnih profesionalnih figura koje su od temeljne važnosti za inkluziju: nastavnika za potporu i asistenta za komunikaciju i autonomiju.

Istituto Comprensivo “Luigi Sturzo – Asta” u Marsali ističe se pedagoškom sviješću ka inkluzivnom obrazovanju, usmjerenošću na digitalnu transformaciju obrazovanja u svakodnevnoj nastavi i sustavnu suradnju među nastavnicima. Program job shadowinga uključivao je strukturirane aktivnosti koje su kombinirale izravno promatranje nastave, stručnu obuku, suradničko planiranje te kulturna istraživanja.

Na temelju aktivnosti provedenih tijekom dana mobilnosti može se zaključiti da organizacija škole domaćina odražava snažnu pedagošku osviještenost cijelog nastavničkog kolektiva i uprave o važnosti novih tehnologija i digitalnog obrazovanja za mlađe generacije. Ulaganje u korištenje novih tehnologija i promicanje informatičke pismenosti među učenicima ne smatra se izoliranim ciljem. Ono nije usmjereno isključivo na stjecanje tehničkih vještina, već se koristi kao horizontalni alat za prijenos vrijednosti i obrazovnih sadržaja šireg značenja, kao što su promicanje ravnopravnosti spolova, zakonitosti, kritičkog mišljenja i aktivnog građanstva, kao i društvene kohezije. Te su teme duboko ukorijenjene u južnoitalijanskom kontekstu i školsku kulturu Marsale te predstavljaju jedan od temeljnih obrazovnih stupova regije i integrirane su u nastavno planiranje.

Posebno vrijedno iskustvo bila je prilika za dublje upoznavanje metodologije Projektne jedinice međupredmetnog učenja (UDA: Unita Didattica di APPrendimrnto), planerskog alata koji je od temeljne važnosti u talijanskom obrazovnom sustavu. UDA omogućuje oblikovanje interdisciplinarnih projektnih putanja koje povezuju kurikularne sadržaje s temama koje prožimaju različite nastavne predmete, s STEM tehnologijama, razvojem emocionalne inteligencije i mekih vještina (soft skills). Kroz UDA proces učenja postaje koherentan, angažiran i inkluzivan, odgovarajući na obrazovne potrebe novih generacija.

Kulturna osviještenost lokalnog zavičaja bila je još jedan ključan element iskustva. Aktivna suradnja između škole i kulturnih institucija Marsale (muzeji, arheološki parkovi, lokalne ustanove) kod mladih razvija snažan osjećaj pripadnosti vlastitom teritoriju i potiče izgradnju aktivnog građanstva. Ta povezanost između obrazovanja i kulture ključna je za borbu protiv pojava poput nezakonitosti, društvene nejednakosti i rodne neravnopravnosti, promičući demokratske, inkluzivne i društveno pravedne vrijednosti.

Mobilnost je doprinijela razvoju sljedećih profesionalnih kompetencija:

  • usvojene su nove pedagoške metode i pristupi interdisciplinarnom planiranju
  • osnažene su digitalne kompetencije kroz rad s edukacijskim softverom, kodiranjem i 3D tehnologijama
  • unaprijeđene su jezične vještine u talijanskom jeziku, osobito u stručnom i obrazovnom kontekstu
  • proučeni su modeli školske organizacije, upravljanja resursima i suradnje s lokalnom zajednicom
  • ojačane su međukulturne i komunikacijske vještine kroz suradnju s kolegama u Italiji
  • produbljena je kulturna osviještenost, posebno vezano za važnost očuvanja baštine i razvoja aktivnog građanstva

Interakcija između škole i kulturnih institucija u kontekstu Marsale pokazala se ključnom. Odgoj za pripadnost zavičaju, za povijesnu memoriju, za aktivno građanstvo i za društvenu pravednost sastavni je dio odgojno-obrazovne misije Istituta „Luigi Sturzo – Asta“. Kulturne aktivnosti, realizirane u suradnji s lokalnim ustanovama, kod mladih jačaju osjećaj pripadnosti i građanske odgovornosti. Ovakav model može poslužiti kao uzor za obrazovne sredine s izraženom multikulturnom i manjinskom komponentom, kakva je i naša istarska.

Iskustvo je završeno zajedničkom evaluacijom i planiranjem strategija diseminacije i prijenosa promatranih praksi u izvorni obrazovni kontekst, s posebnim naglaskom na potrebe i interese učitelja i nastavnika koji djeluju u okviru međužupanijskih stručnih vijeća odgojno-obrazovnih djelatnika u školama na jeziku i pismu talijanske nacionalne manjine u Hrvatskoj.