Programi / 16. studenoga 2015.

Svečano obilježena 20-godišnjica provođenja Programa GLOBE u hrvatskim školama

globe_mU organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje u Zagrebu je 13. studenoga 2015. godine održana svečana konferencija kojom je obilježena 20. godišnjica provođenja programa GLOBE u Hrvatskoj, kojoj su nazočili veleposlanica SAD-a u Hrvatskoj Julieta Valls Noyes, ministar znanosti, obrazovanja i sporta prof. dr. sc. Vedran Mornar, ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje Jadranka Žarković-Pečenković, prof., te brojni predstavnici osnovnih i srednjih škola i partnerskih institucija koje sudjeluju u programu GLOBE.

Program GLOBE (Cjelovito učenje i opažanje za dobrobit okoliša) znanstveno-obrazovni je program u kojem učenici sustavno prate promjene svojeg neposrednog okoliša i izmjerene podatke unose u jedinstvenu i otvorenu bazu podataka, koja je na raspolaganju svim korisnicima interneta (www.globe.gov). Prikupljeni podaci mogu koristiti znanstvenoj zajednici u interpretaciji promjena koje zahvaćaju okoliš na lokalnoj i globalnoj razini, a škole ih mogu koristiti kao ilustraciju onoga o čemu se uči ili kao izvor podataka i polazište za učeničke istraživačke projekte. Obavljajući mjerenja i motrenja u okolišu, učenici uče o odnosima u prirodi, o znanstvenoj metodologiji, o utjecaju čovjeka na prirodne sustave i senzibiliziraju se za njihovo očuvanje i zaštitu. Tijekom 20 godina provedbe hrvatske su GLOBE škole, njih više od 180, stekle ugled u međunarodnoj zajednici i dobile brojna priznanja.

globe1_mPozdravljajući okupljene, Jadranka Žarković-Pečenković istaknula je da program GLOBE, kao cjelovito učenje i opažanje za dobrobit okoliša, jest program u kojemu je prisutna sinergijska suradnja učenika i učitelja sa znanstvenicima te sadrži elemente koji pripadaju najsuvremenijim obrazovnim trendovima. – Program GLOBE ima mnogobrojne odgojno-obrazovne vrijednosti. Između ostaloga produbljuje prirodoslovno-matematička znanja, razvija istraživačke vještine učenika, usmjerava rad i učenje izvan učionice, doprinosi osjetljivosti za zaštitu prirode, jača informacijske i komunikacijske vještine, te potiče komunikaciju na engleskom jeziku – naglasila je Jadranka Žarković- Pečenković. Podsjetila je da je 1995. godine provođenje programa GLOBE preuzela Agencija za odgoj i obrazovanje te da Agencije već 20 godina organizira godišnje smotre hrvatskih GLOBE škola, što se pokazalo kao veliki motivacijski čimbenik u opstojnosti programa. – Sada Hrvatska ima više od 187 škola uključeno u program GLOBE i time Hrvatska spada u krug najaktivnijih zemalja partnera. U Hrvatskoj u programu GLOBE radi više od 300 učitelja i nastavnika osposobljenih na stručnim usavršavanjima Agencije za odgoj i obrazovanje, a broj učenike koji godišnje sudjeluje na smotrama svake godine je sve veći – istaknula je Jadranka Žarković-Pečenković. U cijeli projekt utkani su entuzijazam, rad i vizionarstvo mnogih učitelja i učenika u hrvatskim školama. – Njima se u ovoj svečanoj prilici želim posebno zahvaliti, a osobitu zahvalu upućujem Nacionalnoj koordinatorici Programa GLOBE dr. sc. Diani Garašić, višoj savjetnici AZOO-a – kazala je ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje.

globe4_mO značaju programa GLOBE govorio je i dr. sc. Viktor Simončić, stručnjak za okoliš, koji je prije 20 godina bio na čelu Državne uprave za zaštitu okoliša i koji je inicirao i organizirao potpisivanje sporazuma o provedbi programa GLOBE u Hrvatskoj. – Velika je stvar što se Hrvatska već tada uključila u međunarodnu zajednicu i što se punih dvadeset godina zadržala u tako vrijednom programu koji se provodi u 110 zemalja svijeta. Jako je važno da mlade odgajamo za pozitivne vrijednosti – naglasio je Simončić.

Veleposlanica SAD-a Julieta Valls Noyes čestitala je nazočnima na dugogodišnjem aktivnom sudjelovanju u svjetskom projektu GLOBE kojim je obuhvaćeno više od deset milijuna učenika u 116 zemalja svijeta, a koji su kroz svoje aktivnosti na promatranju i očuvanju okoliša prikupili više od 130 milijuna podataka u bazu te i tako potvrdili njegovu opravdanost i ciljeve, a to su istraživanja o okolišu i međunarodna suradnja svih uključenih.

globe2_m– To je jedinstven oblik poučavanja o znanosti, tehnologiji, matematici i inženjerstvu te geografiji. Hrvatska je bila jedna od prvih zemalja koja se pridružila SAD-u u ovom programu, a danas ima više od 300 educiranih učitelja i nastavnika koji program GLOBE implementiraju u 180 škola i zajedno sa svojim učenicima značajno pridonose prikupljanju različitih podataka i parametara o stanju okoliša – rekla je veleposlanica SAD-a Julieta Valls Noyes i uputila iskrene zahvale i čestitke hrvatskoj GLOBE zajednici, za koju je kazala da je jedna od aktivnijih partera i lider u provođenju programa.

globee_mVeliku potporu i podršku provođenju programa GLOBE u hrvatskim školama svih ovih godina pružalo je Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta. Ministar Vedran Mornar podsjetio je na tehničke probleme koje su imale hrvatske škole u početku provođenja GLOBE programa, no istaknuo da se na sreću to promijenilo. Istaknuo je također da se hrvatski školski sustav danas ne razlikuje previše od programa koji se provodio 1995. godine. Previše je, kaže, teorije, premalo konkretnog rada i vještina. – Trenutno reformom pokušavamo to promijenit, a program GLOBE perfektan se uklapa u to što želimo napraviti i postići – naglasio je ministar Mornar.

globe3_mPovodom obilježavanja 20. godišnjice programa GLOBE u Hrvatskoj partnerskim institucijama i istaknutim učiteljima i nastavnicima uručene su zahvalnice. Popis nagrađenih je u prilogu. U radnom dijelu konferencije predstavljeni su primjeri dobre prakse u sklopu četiri teme, što su ujedno i osnovni ciljevi programa GLOBE:

  1. Doprinos razumijevanju temeljnih prirodoslovnih koncepata.
  2. Odgojni učinci i razvoj osjećaja odgovornosti prema prirodi i okolišu, prema kolegama i zajednici.
  3. GLOBE istraživački projekti za dobrobit lokalne zajednice.
  4. Umrežavanje ljudi i institucija sa zajedničkom misijom očuvanja okoliša.