Programi / 14. svibnja 2013.

Srednjoškolci simulirali sjednicu Sabora

simulirana_sjednica_1_mUpisne kvote treba uskladiti s potrebama tržišta, u srednje škole treba uvesti programe koji će mladima pomoći da se pripreme za svijet poduzetništva i za pristup EU fondovima, glavni su naglasci iz rasprave o Provedbenim mjerama zapošljavanje mladih prihvaćenim na prvoj simuliranoj sjednici Hrvatskog sabora za učenike srednjih škola održanoj 13. svibnja 2013. godine.

Saborska sjednica, proceduralno odrađena na isti način kao i “prava” saborska sjednica, okupila je 150 učenike gimnazija i strukovnih škola u kojima se od ove godine eksperimentalno provodi Kurikulum građanskog odgoja.

Riječ je o projektu ostvarenom prvi put u suradnji Agencije za odgoj i obrazovanje i saborske Službe za građane s ciljem da se učenici upoznaju s radom Hrvatskog sabora, procesom donošenja zakona, postupanju u skladu s Poslovnikom i Dnevnom redu, pisanju amandmana i glasovanju.

simulirana_sjednica_2_mU Velikoj vijećnici Hrvatskog sabora, prije konstituiranja Učeničkog sabora, učenicima su se uvodno obratili Vinko Filipović, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje, Đuro Sessa, predsjednik Državnog povjerenstva za provedbu probne sjednice Učeničkog sabora te Josip Leko, predsjednik Hrvatskog sabora.

-Vi ste ne samo najperspektivnija, vi ste, sad će me za ovo prozvati, i najpoštenija generacija zastupnika u Hrvatskom saboru. I vi ste najodgovornija generacija zastupnika jer rijetko vidim ovako pune zastupničke klupe u Hrvatskom saboru –  rekao je Josip Leko. Srednjoškolce je poučio da je Sabor središnje mjesto demokracije na kojem se odlučuje o interesima građana, donose zakoni i Ustav.
simulirana_sjednica_3_mRavnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović poželio im je da učine korak više u donošenju za mlade pravih odluka. – Vjerujem da ćete vi napraviti jedan korak više, u toleranciji, uvažavanju različitosti, u uvažavanju različitog mišljenja, u svemu onome što nam ponekad možda u našoj hrvatskoj svakodnevnici nedostaje. Nastavite dakle, na način na koji ste započeli i vi potvrđujete da mladi nisu pasivni- istaknuo je Vinko Filipović.

Prije rasprave u Velikoj vijećnici učenici su konstituirali šest zastupničkih klubova, održali zasebne sjednice klubova na kojima su izabrali izvjestitelje klubova za plenarnu sjednicu te svoje predstavnike za dva saborska radna tijela: Odbor za obrazovanje, znanost i kulturu te Odbor za gospodarstvo. Izabrani učenici zastupnici održali su potom sjednice navedenih odbora na kojima su razmotrili i raspravili prijedloge, pripremili amandmane te izabrali izvjestitelje odbora za plenarnu sjednicu.

simulirana_sjednica_4_mNakon toga učenici su se premjestili u Veliku vijećnicu gdje su imenovali predsjednika i tajnicu Učeničkog sabora, utvrdili Dnevni red sjednice te započeli raspravu uz prethodno očitovanje predstavnika klubova zastupnika i izvjestitelja odbora o prijedlogu. U svojim raspravama upozorili su da ih škola treba isključiti zastarjele i nepotrebne sadržaje, škole tehnički osuvremeniti, nastavu izvesti izvan učionica, povezati škole i poslodavce. Zauzeli su se za stipendiranje i stručno osposobljavanje talentiranih, za razvijanje socijalnih vještina, ali i sustava vrijednosti koji će se temeljiti na marljivosti, poštenju i odgovornosti. Naglasili su da u Hrvatskoj treba osvijestiti da su uz fakultete vrijedne i strukovne škole, da se i od njih može dobro živjeti, da mladi imaju puno prilika za zapošljavanje u poljoprivredi, turizmu, drvnoj industriji. Srednjoškolce su upozorili da su u posebno nepovoljnom položaju mladi bez odgovarajuće roditeljske skrbi i mladi s invaliditetom. Nakon pojedinačne rasprave učenici su sukladno proceduri podnijeli svoje amandmane na prijedlog te nakon dvosatne rasprave većinom glasova izglasali Rezoluciju o Prijedlog provedbenih mjera za zapošljavanje mladih temelji na Nacionalnom programu za mlade 2009/2013.