Agencija za odgoj i obrazovanje u suradnji sa Službom za suzbijanje zlouporabe droga Zavoda za javno zdravstvo, Edukacijsko-rehabilitacijskim fakultetom, ZZJZ Zagrebačke županije i Ministarstvom znanosti i obrazovanja započela je u 2020. godini aktivnosti na implementaciji preventivnog programa Imam stav.
Preventivni program Imam stav je znanstveno utemeljen preventivni program. Baziran je na učenju životnih vještina i konceptu socijalnih utjecaja i promiče pozitivno i zdravo ponašanje, utječe na prevencija korištenja duhana, alkohola i drugih sredstava ovisnosti kod djece i mladih. Razvijen je, proveden i evaluiran u okviru istraživanja u sedam europskih zemalja: Belgiji, Njemačkoj, Španjolskoj, Grčkoj, Italiji, Austriji i Švedskoj.
Glavne značajke preventivnog programa Imam stav:
- Program je utemeljen na modelu sveobuhvatnih socijalnih utjecaja, interaktivan je te integrira elemente životnih vještina i normativna uvjerenja.
- Ciljna su skupina adolescenti od 12 do 14 godina jer je to razdoblje kada su adolescenti u riziku od početka eksperimentiranja sa sredstvima ovisnosti (posebice s pušenjem, alkoholom ili kanabisom).
- Sadržaj programa usmjeren je prema smanjivanju prvotnog uzimanja sredstva ovisnosti i/ili odgađanju prelaska s eksperimentalne u redovitu upotrebu sredstava ovisnosti.
- Program se sastoji od 12 lekcija koje se izvode tijekom redovne nastave. Broj lekcija temelji se na preporuci prema kojoj programi s manje od deset lekcija imaju slabiji učinak od programa s prosječno petnaest lekcija.
- Program sadrži i komponentu za roditelje kao podršku dijelu programa namijenjenog učenicima. Općenito uzevši, roditeljima nedostaju temeljna znanja o sredstvima ovisnosti, ali i samopouzdanje vezano uz vlastiti stav prema uporabi sredstva ovisnosti. Oni su važan dio integriranog i strukturiranog preventivnog pristupa.
Roditeljski sastanci koji su dodatak programu Imam stav bave se:
- općim vještinama roditeljstva koje će ojačati obiteljske veze i poboljšati sposobnost roditelja da postignu koheziju, pokažu brižnost, postignu kontrolu i rješavaju sukobe
- vještinama vezane uz sredstva ovisnosti koje će povećati znanje roditelja o sredstvima ovisnosti te će im pomoći da djeci prenesu odgovarajuće stavove i modele ponašanja vezane uz sredstva ovisnosti
- vještinama koje povećavaju samopouzdanje roditelja.
Očekivane dobiti od programa Dobiti za školu
- implementacija kvalitetnoga preventivnog programa koji je strogo evaluiran i pokazuje učinak
- educirani učitelji će biti vrijedan resurs i u drugim aktivnostima u školi – naučene tehnike se mogu primjenjivati u svim aktivnostima
- povećat će se suradnja među učiteljima
- bolja komunikacija/suradnja s roditeljima.
Dobiti za učitelje
- izgradnja odnosa učitelj – učenik
- veća povezanost učenika u razredu
- bolji vršnjački odnosi
- stvaranje sigurnog i podržavajućeg ozračja u razredu pogodnog za učenje.
Dobiti za djecu i roditelje
- povećana senzibilizacija o zdravim načinima života i znanja (svjesnosti) o socijalnim utjecajima
- odgoda prvog uzimanja sredstava ovisnosti
- poboljšano znanje, vještine i stavovi koji se odnose na zdrava ponašanja i korištenje sredstava ovisnosti, smanjenje korištenja alkohola, duhana i kanabisa kod mladih
- smanjenje šanse za buduće korištenje.