Programi / 25. siječnja 2012.

Poučavanje o holokaustu mora postati temeljna vrijednost u odgoju i obrazovanju

holokaust_mDevetu godinu zaredom Agencija za odgoj i obrazovanje, u suradnji sa Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, Ministarstvom kulture i Yad Vashemom iz Izraela, u povodu Dana sjećanja na holokaust organizirala je trodnevni stručni skup Poučavanje o holokaustu i sprečavanju zločina protiv čovječnosti.

Državni stručni skup, na kojemu su domaći i međunarodni stručnjaci dali učiteljima i nastavnicima smjernice o tome kako poučavati o holokaustu, upoznali ih s postignućima i u radionicama navodili primjere pristupa toj temi da bi ih mogli primijeniti u nastavi, otvoren je 25. siječnja 2012. godine u Zagrebu. Podršku održavanju skup svojom nazočnošću iskazali su u ime predsjednika Republike Hrvatske mr. sc. Zrinka Vrabec Mojzeš, ministar znanosti obrazovanja i sporta doc. dr. sc. Željko Jovanović, ministrica kulture prof. dr. sc. Andrea Zlatar Violić, saborski zastupnik Nenad Stazić i veleposlanik Države izrael Nj. E. Yosef Amrani.

Svi oni istaknuli su da je potrebno školske programe proširiti sadržajima i temama o holokaustu, i novim generacijama prenositi iskustva, koja želimo da se više nikada ne ponove. 

holokust3_mSkup je kao domaćin otvorio Vinko Filipović, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje, koji je podsjetio da je stručno usavršavanje na temu holokausta i sprečavanja zločina protiv čovječnosti protekli devet godina prošlo gotovo 800 učitelja i nastavnika te da je u tom razdoblju Agencija u suradnji s brojnim domaćim i inozemnim institucijama izdala čitav niz nastavnih materijala koji su u funkciji prevencije antisemitizma. ( Nastavne materijale pogledajte ovdje i ovdje) Međutim, naglasio je, nije dovoljno učinjeno u odgoju i obrazovanju mladih o tom zločinu.

– Pitanje holokausta i poučavanja o holokaustu je nešto što ne pripada samo učiteljima i nastavnicima povijesti. O toj temi mora se poučavati interdisciplinarno, već od predškolskog odgoja. Poučavanje o holokaustu mora postati temeljna vrijednost u odgoju i obrazovanju svakog učitelja i nastavnika. U tom pogledu morat ćemo kao Agencija, ali i sve druge sastavnice društva koje skrbe o odgoju i obrazovanju, učiniti da u kurikularnom pristupu pitanje obrazovanja o holokaustu ne bude determinirano samo u određenim razredima, samo u određenim predmetima, nego da to bude temeljni vrijednosni pristup u svim odgojno-obrazovnim sastavnicama – naglasio je Vinko Filipović. U našim školama postoji velik interes za temu poučavanja u holokaustu i zato će Agenciji prvi korak biti da u poučavanje o holokaustu uključi i učitelje i nastavnike koji su prošli čitav niz edukacija, od Izraela do Amerike.

Najava uvođenja novog predmet u škole

holokaust4_mMinistar znanosti, obrazovanja i sporta Željko Jovanović upozorio je da i danas možemo čuti i čitati da postoje slučajevi u kojima se holokaust minorizira, relativizira, pa čak i negira.

– Najbolji odgovor koji možemo dati takvim tendencijama je upravo obrazovanje i odgoj o holokaustu, izgradnja demokratske i tolerantne države u čijoj multikulturalnosti sudjeluju ravnopravno svi građani – kazao je ministar Željko Jovanović i najavio da će ministarstvo u tom kontekstu postaviti pred učitelje i nastavnike još novih zadataka i izazova. Jedan od njih je sigurno najavljeno uvođenje predmeta odgoj za demokratsko građanstvo u naše škole. Cilj je ovog predmeta, naglasio je, usvajanje pozitivne životne strategije, vrijednosti i stavova kojima će se učenici moći koristiti kao aktivni članovi društva. Stečena znanja i vještine, kao razvoj kritičkog mišljenja, međusobno razumijevanje i tolerancija, solidarnost i pravednost, kroskurikularno sežu i u domenu obrazovanja o holokaustu.

– Moram naglasiti da ministarstvo u ovom mandatu ne namjerava stati na dosada postignutom. Uz uvođenje ovog novog predmeta moram reći da ćemo nakon niza godina izuzetno uspješne i dobre suradnje s izraelskim centrom Yad Vashemom  potpisati Memorandum o razumijevanju kojim ćemo dodatno poduprijeti sve aktivnosti i programe vezane uz temu holokaustu u RH – najavio je ministar Ž. Jovanović, koji je također pohvalio organizaciju skupa i naglasio da je postojanje ovakvoga nacionalnog stručnog skupa opravdalo svrhu.

Učenje kroz umjetnost

holokuast_ministri_mMinistrica kulture Andrea Zlatar Violić upozorila je da ne samo da ne smijemo zaboraviti i amnestirati taj najmračniji dio povijest, već moramo kontinuirano raditi na edukaciji, jer su ti mehanizmi revizionizma i amnezije, dodala je, nevjerojatno prisutni u suvremenom društvu. Stoga se zauzela da se postojeći školski programi nadopune domaćim i stranim piscima senzibiliziranima za temu holokausta te da se kroz nove medije i druge tipove umjetnosti prenose svjedočanstva i znanja o holokaustu.

– Kao ministarstvo kulture pokušat ćemo i u ovim drugim područjima, koji su u školskom programu dosada bili na neki način pošteđeni toga, uvesti i predložiti cijeli niz pisaca od Imre Kertesza, Prima Levija, Paula Celana, Ilije Jakovljevića, Slobodana Šnajdera, Daše Drdić i cijelog niza autora, senzibiliziranih za te teme, i za koje mislim da upravo kroz tekst i svjedočenje o tome mogu itekako današnjim generacijama prenijeti iskustvo, koje je na određene način iznimno, ali koje s druge strane Kerteszovim riječima kao dim još lebdi nad Europom i svijetom kakav je danas – kazala je ministrica kulture Andrea Zlata Violoć.  

holokaust7_mIzaslanica predsjednika Republike Hrvatske Zrinka Vrabec Mojzeš istaknula je da kao ravnopravni građani Europe moramo biti svjesni vrijednosnog sustava koji smo prihvatili i kao takvi moramo ugraditi pitanje holokausta u obrazovanje generacija koje dolaze. Puno mladih ljudi, dodala je, ostalo je uskraćeno za istinu o najmračnijom zločinima 20. stoljeća i proces pristupanja EU nije pratio i proces sustavnog obrazovanja o holokausta i povijesni značaj antifašizma. Zauzela se, citirajući predsjednika Ivu Josipovića, za utvrđivanje jedne povijesne istine koja će se poučavati, a da se istina o holokaustu ne bi zaboravila. Učiteljima i nastavnicima poručila je da tu istinu oni moraju prenositi djeci njima razumljivim jezikom i da će u tome uvijek imati podršku obrazovnih institucija i predsjednika RH.     

Veleposlanik Države Izrael Yosef Amrani govorio je o suočavanje s poviješću u vremenima promjene te upozorio na važnost sjećanja u društvima, pri čemu važnu ulogu imaju politička vodstva zemalja koja bi to trebala poticati. S tim u vezi je izrazio je zadovoljstvo što se, kako je rekao, u nas “osjeća promjena u zraku” te istaknuo važnost napora za bolje obrazovanja da bi se tim putem došlo do ljudi. Osvrnuo se na trend među pseudo intelektualcima koji pitaju zašto se toliko govori o holokaustu, ocijenivši da pitanje toga masovnog zločina nije samo židovsko pitanje već pitanje čovječanstva. Ubijanje je ubijanje, kao i u Jasenovcu i Bleiburgu, ocijenio je Amrani.

Svjedočanstvo preživjelog iz Auschwitza

holokaust5_mU radnom dijelu skupa o povijesti hrvatskih Židova od emancipacije do kraja Drugog svjetskog rata izlagala je Naida-Mihal Brandl, prof., s Filozofskog fakultet u Zagrebu, a o zločinačkom karakteru NDH predavanje je održao prof. dr. sc. Ivo Goldstein s Filozofski fakultet u Zagrebu. Prvog dana skupa posebno emotivno bilo je svjedočanstvo preživjelog iz Auschwitza Olega Mandića, koji je kao posljednji uznik sa svojom majkom i bakom 27. siječnja 1945. napustio koncentracijski logor Aushwitz. 

O praksi i iskustvima poučavanja o holokaustu u Engleskoj i Hrvatskoj govorili su Emma O’Brien s Instituta za obrazovanje Sveučilišta u Londonu, Loranda Miletić, viša savjetnica za povijest iz Agencije za odgoj i obrazovanje, Tatjana Matetić, nastavnica Gimnazije Eugen Kumičić iz Opatije i Miljenko Hajdarović, učitelj osnovne škole „Petar Zrinski“ iz Šenkovca. Prvi radni dan skupa zaključen je radionicom Chave Baruch iz Yad Vashema na temu Suočavanje Židova s modernim vremenima.

Izložba učeničkih radova u Jasenovcu

Sudionici stručnog skupa 60 učitelja i nastavnika povijesti, etike, hrvatskog jezika drugog dana posjetili su Spomen-područje Jasenovac, gdje su uz stručno vodstvo kustosa i ravnateljice Nataše Jovičić razgledali stalan postav Spomen-područja Jasenovac i autentičnog prostora bivšeg Logora III Ciglane te se upoznali i kroz radionice saznali kako se povijesni izvori, kao što su pošta iz logora Jasenovac i Stara Gradiška mogu koristiti kao nastavni materijali. U prostoru Obrazovnog centra JUSP Jasenovac otvorena je izložba učeničkih radova na temu stradanja Židova.

holokaust2_mTrećeg dana stručnog skupa u Zagrebu gosti predavači iz inozemstva dr. sc. Wolf Kaiser, direktor obrazovanja Kuće Konferencije Wannesee iz Berlina, dr. sc. Chava Baruch iz Yad Vashema i Emma O’Brien s Instituta za obrazovanje Sveučilišta u Londonu izlagali su o povijesnim istraživanjima i poučavanju o holokaustu i kroz radionice sudionicima skupa pokazali kako originalni predmeti mogu obogatiti naše razumijevanje holokausta. Primjere dobre prakse poučavanja o holokaustu u hrvatskim školama, kroz radionice i izlaganja, predstavili su Igor Jovanović iz OŠ Veli Vrh iz Pule i Igor Šaponja iz Strukovne škole Pula. 

Važnost edukacije

– Stručni skup Poučavanje o holokaustu i sprečavanju zločina protiv čovječnosti održava se devetu godinu i puno je toga napravljeno, prije svega mislim na edukaciju nastavnika koja nije postajala o toj temi do 2004. – kazala je Loranda Miletić viša savjetnica Agencije za odgoj i obrazovanje, koja u suradnji s Ministarstvom znanosti, obrazovanja i sporta, Ministarstvom kulture i Yad Vashemom iz Izraela organizira trodnevni seminar.

Tema holokausta obavezna je u nastavi no pitanje je na koji ćete joj način pristupiti i koliko vremena posvetiti, kaže Miletić koja drži da je potrebno izraditi dodatne nastavne materijale jer je ono što imamo u udžbenicima nedovoljno. Važnim drži edukaciju nastavnika jer da bi o holokaustu poučavali i približili djeci tu osjetljivu i tešku temu, nastavnici sami moraju biti emocionalno čvrsti a ne samo obrazovani su smislu faktografskih podataka. Govoreći o novim dodatnim nastavnim materijalima u poučavanju o holokaustu Loranda Miletić objasnila je da je napravljeno sedam nastavnih jedinica na temelju video svjedočenja preživjelih iz Hrvatske a što je vlasništvo Zaklade Shoah, koja po svijetu snima svjedočenja preživjelih.

– Najvrednija je autentična poruka prenesena vizualnim medijem jer se tako daje ljudsko lice cijeloj priči i statistici koja se nalazi u udžbenicima – ističe Loranda Miletić dodajući da su uz ta svjedočanstva pripremljeni i nastavni materijali za prevenciju antisemitizma i ostalih oblika diskriminacije.