Programi / 11. prosinca 2017.

Na sedamdesetim Piscima na mreži gostovao Damir Karakaš

piscinamrezi1_mSedamdeseti po redu program Pisci na mreži 13. prosinca 2017., čiji je gost bio Damir Karakaš, potvrdio je važnost pitanja: Tko su hrvatski pisci, kako, zašto i za koga pišu? Može li se ući u njihove radionice, proći labirintima njihovih književnih tekstova? Kako i gdje žive? Što čitaju? Što im je važno u procesu pisanja? Što misle o novim tehnologijama? Koji su njihovi čitateljski i spisateljski uzori i životni izbori? To su samo neka od pitanja postavljena hrvatskim autorima u do sada održanim webinarima programa Pisci na mreži.

Program Pisci na mreži čine pozvani suvremeni hrvatski autori, koji su svojim knjigama zadobili pažnju književne kritike i čitateljske publike, ali su, istodobno, njihovi tekstovi poticajni za čitanje u školi tijekom različitih oblika neposrednog odgojno-obrazovnog rada: redovne nastave hrvatskoga jezika i različitih izvannastavnih aktivnosti. Pjesnički, prozni i dramski tekstovi te radni interesi pisaca (urednici, kritičari, novinari, učitelji, slobodni umjetnici…) polazišne su teme razgovora pisaca i voditelja programa te učitelja, nastavnika i učenika. Na redovitom mjesečnom susretu – svake godine njih deset – pisci komuniciraju sa sudionicima webinara iz različitih dijelova Hrvatske i izvan nje. Za sudjelovanje na dvosatnome webinaru svi prijavljeni sudionici dobivaju unaprijed pripremljenu pozivnicu s linkovima na odabrane autorske tekstove.

Namjera je urednika i voditelja programa (viši savjetnici Agencije za odgoj i obrazovanje Mirela Barbaroša-Šikić i Miroslav Mićanović) da u virtualnim susretima učenici i njihovi učitelji i nastavnici saznaju tko su hrvatski pisci, kako, zašto i za koga pišu. Izravno, u razgovoru, različitim pitanjima i novim, drukčijim odgovorima, program složenu mrežu hrvatske književnosti (kulture) čini dostupnom i preglednom za čitanje, kretanje, stjecanje različitih iskustava, ali i za užitak u tekstu. Želi se saznati kako čitati hrvatske pisce i njihove tekstove, upoznati ih i učiniti vlastito vrijeme važnijim i boljim nego što nam se, nerijetko, čini da ono jest.

Dosadašnji „pisci na mreži“ izazvali su veliku pažnju i zanimanje, a iz programa u program povećavao se broj „uključenih“ sudionika. Uvrštavanjem u Katalog stručnih skupova AZOO-a, program je postao dio stručnog usavršavanja učitelja i nastavnika, za što oni, uz prethodno internetsko popunjavanje upitnika nakon svakog susreta dobivaju potvrdu AZOO-a.

piscinamrezi2_mSudionici – „pisci na mreži“ – Zoran Ferić, Ivana Simić Bodrožić, Krešimir Bagić, Edo Popović, Damir Miloš, Ivica Prtenjača, Zvjezdana Jembrih, Sanja Lovrenčić, Olja Savičević Ivančević i Branko Čegec (2011), Evelina Rudan, Tomica Bajsić, Roman Simić, Tanja Mravak, Irena Lukšić, Jagna Pogačnik, Miroslav Kirin, Zvonko Maković, Miroslav Mićanović i Andrea Zlatar (2012), Ivan Rogić Nehajev, Dorta Jagić, Branislav Oblučar, Krešimir Pintarić, Ana Brnardić, Miloš Đurđević, Marko Pogačar, Miroslav Mićanović (međunarodni webinar), Boris Beck i Robert Mlinarec (2013), Darija Žilić, Stjepan Balent, Ljubo Pauzin, Sibila Petlevski, Dino Milinović, Ivan Šamija, Vanda Mikšić, Kristian Novak, Mario Suško i Aida Bagić (2014); Stanislav Habjan, Dinko Telećan, Tomislav Zajec, Vera Vujović, Mate Matišić, Predrag Vrabec, Luka Bekavac, Ivana Sajko, Igor Rajki i Senko Karuza“ (2015), Davor Šalat, Marija Andrijašević, Irena Matijašević, Ivana Šojat Kuči, Neven Ušumović, Dražen Katunarić, Nebojša Lujanović, Martina Vidaić, Tvrtko Vuković i Hrvoje Jurić (2016), Tomislav Zagoda, Tonko Maroević, Zvonko Kovač, Saša Drach, Slađan Lipovec, Zoran Roško, Goran Čolakhodžić, Delimir Rešicki, Maša Kolanović i Damir Korakaš (2017).

Program je u rujnu 2013. – 28. webinar – dobio prisutnošću i sudjelovanjem sudionika međunarodnoga projekta Once upon a time… in Europe iz Danske, Grčke, Islanda, Italije, Poljske, Portugala, Turske i Hrvatske svoju, gotovo bismo neskromno rekli, zasluženu međunarodnu čitateljsku dimenziju.

Fotoalbum

{galerija}pisci{/galerija}

Za pripremu 50. susreta (prosinac, 2015) neki od autora poslali su nam svoje komentare programa:

Program Pisci na mreži jedinstvena je i vrijedna platforma, prva u Hrvatskoj te vrste te je kao takvu treba podržavati, unapjeđivati i razvijati. (Marko Pogačar)

Kao sudionik, doživio sam vrlo zanimljiv feedback. Stoga, Pisci na mreži (i njihovi čitatelji, mladi i stari) – avanti! (Dinko Telećan)

Mislim da je inicijativa i program koji je iz nje proizašao zaista izvrstan i poticajan u svojoj ideji da kroz nove medije učenicima „podvali“ stari i prašnjavi medij poput knjige te da to napravi na uzbudljiv i nenametljiv način. (Tomislav Zajec)

Program je jedinstven u državi po tome što autore u jednom mahu približava publici diljem zemlje. Dojma sam da je posjećenost programa vrlo ozbiljna. (Kristian Novak)

Pisci na mreži hvale je vrijedan program koji ne samo omogućuje učenicima i nastavnicima – i to istodobno brojnima – da stupe u izravan kontakt s pozvanim autorom i postavljaju mu pitanja, nego je to i prilika za autora da uspostavi vezu sa zainteresiranom publikom, s potencijalnom publikom, s mladom publikom, sa stručnom publikom, i da izravno od nje čuje kako se njegova djela iščitavaju. (Vanda Mikšić)

Za razliku od informativnih medija – ovdje su autori dostupni, a čitatelji transparentni. Nema skrivanja i manipuliranja. (Irena Lukšić)

Program Pisci na mreži mišljen je za učitelje i nastavnike hrvatskoga jezika, ali i za sve ostale zainteresirane učitelje, nastavnike, stručne suradnike, odgajatelje i ravnatelje. Susreti se snimaju i pohranjuju na internetu da bi bili na raspolaganju za korištenje u nastavi, poticali diskusiju učenika na forumu u sklopu internetskog sjedišta projekta i nakon webinara. Program se najavljuje i predstavlja u tiskanim i elektroničkim medijima, na društvenim mrežama te izravnom elektroničkom komunikacijom sa svima u odgojno-obrazovnim ustanovama koji su zainteresirani za sudjelovanje.

Ciljevi i razlozi korištenja novih tehnologija

  • poticanje čitanja i govora o suvremenim hrvatskim tekstovima – u školi, kod kuće i u javnosti
  • postavljanje pitanja piscima koji pišu sada i ovdje – u vremenu i prostoru u kojemu živimo
  • uključivanje u virtualni susret – u razgovor s piscem – svih zainteresiranih učenika, učitelja i nastavnika u RH-a – iz prostora škole ili iz vlastita doma korištenjem računala i interneta
  • korištenje snimljenoga virtualnog susreta i odabranih tekstova tijekom nastavnoga procesa – na redovnoj nastavi hrvatskoga jezika, u izvannastavnim aktivnostima (literarne, dramske ili novinarske družine) ili kao neposrednog izvora znanja za individualni, grupni ili projektni rad s učenicima u višim razredima osnovne škole i u svim razredima srednjih škola
  • poticanje aktivnosti vezanih za hrvatsku književnost i hrvatski jezik u razgovoru s onima koji tu književnost i taj jezik ovoga trenutka stvaraju i oblikuju
  • ostvarivanje smislenosti onoga što se poučava učenike u školi kao trajnih znanja koja su im potrebna u životu i za život

Metode i oblici rada

Čitanje, slušanje, govorenje i pisanje (čitanje i rad na tekstu – priprema za virtualni susret, dijaloška metoda – slušanje voditelja programa, gosta – pisca i drugih sudionika, postavljanje pitanja govorenjem ili pisanjem putem računala, pisanje – evaluacija nakon virtualnog susreta). Interaktivno korištenje IKT-a, interaktivno uživo.

Što su nam rekli učenici jedne od škola koja redovito sudjeluje u programu?

  • Mislim da je projekt Pisci na mreži vrlo koristan jer nam na vrlo jednostavan način omogućuje kontaktiranje s književnicima. Sviđa mi se što je svima dostupno, a posebice mi se sviđa sama ideja da djelo odmah nakon čitanja možemo prokomentirati s autorom.
  • Dosadašnji susreti s književnicima bili su poučni i zanimljivi jer smo se bolje upoznali s književnicima i vidjeli na koji način oni razmišljaju.
  • Kod online susreta s piscem sviđa mi se što ga mogu pratiti kod kuće, uz šalicu kave i u domaćem izdanju. Uz to, zanimljivo je, korisno i zabavno. Voljela bih da ugostite Ivicu Prtenjaču.
  • Ovo je moderan virtualan susret i sviđa mi se što pisci otvoreno razgovaraju s nama, što mi od kuće postavljamo pitanja i što pisci zaista odgovaraju na pitanja, a ne drže predavanja.
  • Projekt Pisci na mreži jako mi se sviđa jer je potpuno nov način učenja. Bilo mi je zanimljivo sudjelovati i postavljati pitanja piscima (Z. Ferić, I. Simić Bodrožić). Bilo bi odlično da se ovakvi susreti organiziraju i u okviru drugih predmeta, npr. fizike, kemije…