Programi / 12. veljače 2018.

Modularno stručno usavršavanje Obrazovanje za održivi razvoj

OOR_slika_mOdržavanjem posljednjega,  6. modula, zaokruženo je stručno usavršavanje s temom Obrazovanje za održivi razvoj. Modularno stručno usavršavanje u trajanju od godinu dana održano je u Osnovnoj školi Banija, Karlovac, bilo je namijenjeno svim učiteljima i nastavnicima iz Karlovačke, Istarske, Primorsko-goranske i Ličko-senjske županije. Predavači su bili dr. sc. Diana Garašić i Sanda Mlačić prof. mentor te voditeljica stručnih skupova, Borjanka Smojver, dipl. ing., viša savjetnica u Agenciji za odgoj i obrazovanje.

Program obrazovanja za održivi razvoj pokrenut je prije desetak godina u suradnji s austrijskom nevladinom udrugom za međunarodnu suradnju Kultur-kontakt. Projekt je osmišljen s ciljem obogaćivanja stručnog usavršavanja svih odgojno-obrazovnih djelatnika u području obrazovanja za održivi razvoj te u skladu s ciljevima UN-ove inicijative Desetljeće obrazovanja za održivi razvoj (2005-2014) i Strategijom održivoga razvoja Republike Hrvatske.

 

Rezultat suradnje s Kultur-kontaktom je priručnik Obrazovanje za održivi razvoj za osnovne i srednje škole (izdavač Agencija za odgoj i obrazovanje). U cijelosti je osmišljeno modularno stručno usavršavanje/šest modula koje provode edukatori sa stečenim certifikatima. Do sada je u organizaciji Agencija za odgoj i obrazovanje održano šezdesetak stručnih usavršavanja u koje je bilo uključeno oko 200 sudionika.

Tijekom edukacije polaznici modularnog usavršavanja, radeći na konkretnom, razvojnom projektu,  učvrstili su i proširili svoja znanja, razvili su ili ojačali vještine i uvjerenja, ostvarili mogućnost svoj rad s učenicima oplemeniti s održivim razvojem te povećali mogućnost djelovanja na kolege u svojoj školi i lokalnoj zajednici. Iz njihova je rada izraslo mnogo kvalitetnih projekata koji će uskoro biti predstavljeni na državnom stručnom skupu s temom Obrazovanje za održivi razvoj.

Postavljajući pitanje što je održivi razvoj, prva je pomisao usmjerena na zaštitu okoliša, no to je područje daleko kompleksnije zbog čega ga je teško jednostavno definirati. Jer, ako razmišljamo o tome da trebamo živjeti u skladu s okolišem, a da se pri tome razvija društvo, da gospodarstvo i suvremene industrije funkcioniraju, moramo postaviti pitanje kako je to i koliko je uopće ostvarivo. Kad govorimo o obrazovanju za održivi razvoj, treba krenuti od promišljanja o tome za što se to i na koji način treba pripremiti djecu da bi se sutra živjelo održivo, a pritom ne znamo kako će budućnost izgledati.

Obrazovanje za održivi razvoj je obrazovanje za život, odnosno za sva­kodnevno ponašanje i djelovanje. Njemu se pristupa interdisciplinarno, a uz stjecanje procedu­ralnog znanja i razvijanja spremnost za uključivanje i djelovanje jednako potiče razvoj vrijednosti i stavova svih uključenih u proces.

Projekti Obrazovanja za održivi razvojnije nisu sami sebi svrha već su učenici u prvom planu, jer važno je u čemu će oni profitirati i koje kompetencije steći. Cilj obrazovanja za održivi razvoj je osposobiti današnje učenike za vrijeme koje dolazi, vrijeme u kojem će oni biti dio radno aktivnog stanovništva, u kojem će donositi odgovorne i dalekosežne odluke te kao svjesni građani djelovati za opću dobrobit.