Analiza postojećeg sustava stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika i procjene potreba za stručnim usavršavanjem odgojno-obrazovnih radnika Agencije za odgoj i obrazovanje (2013) započinje sljedećim riječima: „Poboljšanje stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika prepoznaje se kao strateški prioritet za hrvatski socijalni i ekonomski razvoj.
Različiti strateški dokumenti naglašavaju potrebu za kontinuiranim poboljšanjem kompetencija nastavnog osoblja te poticanje trajnog profesionalnog usavršavanja nastavnika/ca i drugih zaposlenika/ca u obrazovanju definiraju kao jedan od četiri ključna razvojna prioriteta odgojno-obrazovnog sektora.“
Analiza je nastala kao dio projekta Poboljšanje kvalitete sustava stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika realiziranoga u sklopu IPA Komponente IV – Razvoj ljudskih potencijala 2007–2009. Programa Europske Unije za Hrvatsku (EuropeAid/130730/D/SER/HR).
Nakon provedene analize sustava stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika, istaknuti su zaključci i preporuke na temelju kojih je 2014. godine donesena Strategija stručnog usavršavanja za profesionalni razvoj odgojno-obrazovnih radnika 2014–2020. U njoj se kao jedno od područja razvoja stručnoga usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika navodi razvoj IKT-a za potrebe stručnih usavršavanja:
„U idućem razdoblju Agencija će naglašenije promicati e-učenje kao novi oblik stručnog usavršavanja koji će omogućiti veću dostupnost različitih stručnih usavršavanja te individualizirani pristup“ (Strategija, 5)
Uz Strategiju, u okviru navedenoga Projekta, izrađeno je pet programa e-učenja: Vrednovanje učeničkih postignuća, Individualizacija u odgojno-obrazovnom procesu, Strategije učenja i poučavanja, Izazovi mentorstva i Putem profesionalnog razvoja. Navedeni interdisciplinarni programi su odabrani na temelju rezultata analize.
Njihovi su ciljevi: povećati dostupnost stručnog usavršavanja svim odgojno-obrazovnim radnicima, odgovoriti na iskazane potrebe odgojno-obrazovnih radnika za stručnim usavršavanjem, povećati raznolikost oblika stručnog usavršavanja u ponudi AZOO-a te poticati odgojno-obrazovne radnike na upotrebu IKT-a u stručnom usavršavanju i neposrednom odgojno-obrazovnom radu.
Program e-učenja Putem profesionalnog razvoja ima ciljeve: upoznati sudionike s ključnim pojmovima vezanim uz cjeloživotno učenje, osvijestiti važnost profesionalnog razvoja tijekom profesionalne karijere, reflektirati vlastito iskustvo na osnovi različitih alata/metoda te razmijeniti iskustvo s kolegicama i kolegama.
Program se sastoji od sedam cjelina:
1. Cijelog života učim
- promišljanje o učiteljskom pozivu i profesionalnom razvoju pojedinca u cjeloživotnoj perspektivi
- pregled ključnih pojmova – profesija, profesionalni identitet, profesionalni razvoj, stručno usavršavanje, kompetencija, cjeloživotno učenje.
2. I tako idem svojim profesionalnim putem
- profesionalna karijera (put) učitelja.
- razdoblja profesionalnog razvoja učitelja.
3. Ja sam profesionalac!
- profesionalni identitet
- promišljanje o područjima profesionalnog razvoja u kontekstu razvoja kompetencija.
4. Mnogo toga znam, mogu, želim…
- profesionalne kompetencije
- područja kotača ravnoteže – životni i profesionalni kotač ravnoteže.
5. Najbolje učim kada…
- aktivnosti profesionalnog učenja
- intervju u paru.
6. Sljedeći korak na mom profesionalnom putu je…
- izrada individualnog plana profesionalnog razvoja i stručnog usavršavanja
- koliko je sati na Vašem profesionalnom satu?
7. Moja škrinjica puna je profesionalnog blaga
- e-portfolio
- izrada osobnog e-portfolia.
Za sudjelovanje u Programu potrebno je prijaviti se putem sustava ettaedu.azoo.hr
S korisničkim podacima iz sustava AAI (korisničkom oznakom i zaporkom) sudionici se prijavljuju u CARNetov sustav Loomen na kojemu je Program postavljen u kategoriji Programi e-učenja AZOO-a. Nakon isteka vremena za prijavu, a neposredno prije početka Programa, svi prijavljeni odgojno-obrazovni radnici na svoju e-mail adresu dobivaju pismo s lozinkom i uputama za pristupanje.
U jednom ciklusu Programa može sudjelovati 100 odgojno-obrazovnih radnika. Trenutno je u tijeku sedamnaesti ciklus.
Minimalno vrijeme koje se očekuje da polaznici provedu u programu je 6 sati, a ispunjavanje evaluacijskog upitnika, kojim polaznici daju autorima povratnu informaciju o Programu, ujedno je i uvjet za dobivanje potvrde o sudjelovanju u njemu.
Voditelji stručnog usavršavanja su: Boris Vampula, univ. spec. cin, voditelj Odsjeka za međunarodnu suradnju i programe EU, mr. sc. Sanja McMurtry, viša savjetnica za međunarodnu suradnju te mr. sc. Gordana Barudžija, viša savjetnica za vjeronauk.