Stručno usavršavanje pravo je i obveza svih odgojno-obrazovnih djelatnika te je važno da bude kvalitetno i svrhovito. Stoga je Udruga hrvatskih učitelja razredne nastave Zvono, u suradnji s partnerima iz Republike Srbije i Sjeverne Makedonije osmislila projekt „Potrebe nastavnika za cjeloživotnim učenjem u kontekstu obrazovanja za 21. stoljeće“ kojeg financira EU preko Fondacije Tempus u Republici Srbiji iz sredstava Erasmus+ Ključna aktivnost 2: Strateška partnerstva.
Projekt traje do veljače 2022. godine, a za realizaciju projekta odobreno je 67.050,00 eura.
Nositelj projekta je Trening centar „Kocevski“ Novi Sad, a partnerske organizacije su Društvo učitelja Novog Sada, Association for assistive technology Open the Windows iz Sjeverne Makedonije te Udruga hrvatskih učitelja razredne nastave Zvono iz Hrvatske.
Jedna od planiranih aktivnosti u projektu je i organizacija okruglog stola na temu Stručno usavršavanje u zemljama sudionicama projekta – sličnosti i razlike.
Okrugli stol održan je u prostorijama Ministarstva znanosti i obrazovanja koje je i pokrovitelj ovog projekta. Sudionice okruglog stola bile su: Lidija KRALJ, pomoćnica ministrice znanosti i obrazovanja, Đurđa KULUŠIĆ, voditeljica Odsjeka za predškolski odgoj i razrednu nastavu AZOO-a, Ira TRETINJAK, predstavnica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje, Karmen HLAD, ravnateljica OŠ Dragutina Domjanića Zagreb, Marica JUREC, potpredsjednica UHURN Zvono i Snježana DUIĆ, učiteljica razredne nastave i dugogodišnja članica Udruge Zvono. Moderatorica okruglog stola bila je Đurđica KRTANJEK, učiteljica razredne nastave i predsjednica Udruge Zvono.
Nakon uvodnih informacija o projektu, gošće su govorile o stručnom usavršavanju učitelja u RH i načinu njegove organizacije i provedbe do sada.
Od Lidije Kralj saznali smo kako su se tijekom osmišljavanje edukacija za učitelje u Školi za život vodili kombinacijom različitih suvremenih pristupa i modela iz drugih država koje su prilagodili i oblikovali. U Ministarstvu su tim edukacijama zadovoljni jer smatraju kako su uvelike pomogle djelatnicima škola tijekom online nastave.
Đurđa Kulušić rekla je kako se AZOO uvijek trudila organizirati edukacije s temama koje su zanimale učitelje. Pratili su potrebe učitelja i takve teme su birali. Naglasila je kako je teško zadovoljiti sve sudionike edukacije, ali i procijeniti tko što očekuje od predavača stručnjaka. AZOO će i dalje pratiti nove trendove i situacije u kojima se nalazimo, kao i potrebe učitelja te pokušati naći domaće i inozemne stručnake, najbolje za pojedine teme.
Karmen Hlad rekla je kako učitelji najviše vole edukacije uživo i neposredni kontakt s predavačima te se ona, kao ravnateljica, trudi omogućiti svojim djelatnicima redovite odaske na stručne skupove.
Snježana Duić naglasila je kako su dobri primjeri prakse učiteljima najvažniji.
Prva aktivnost u projektu bila je izrada, provedba i analiza ankete o zadovoljstvu odgojno-obrazovnih radnika stručnim usavršavanjima pa je ukratko prikazano mišljenje ispitanika. Ispitanici u sve tri države smatraju kako je potrebno aktivno uključivanje u proces donošenja odluka koje se tiču njihovog usavršavanja i cjeloživotnog učenja te posvećivanje veće pažnje inovativnim sadržajima, metodama i oblicima rada u okviru samih programa stručnog usavršavanja.
Sudionicima okruglog stola predstavljene su sličnosti i razlike u zakonskim propisima u vezi stručnog usavršavanja i cjeloživotnog učenja odgojno-obrazovnih radnika u zemljama sudionicama projekta.
Kratak prikaz edukacija koje je provela Udruga Zvono u posljednih deset godina rada sudionicima okruglog stola prikazala je tajnica Udruge, Višnjica Šestak. Sudionici su istaknuli značajan doprinos Udruge na polju stručnog usavršavanja te pohvale za veliki broj provedenih, kvalitetnih i zapaženih, edukacija koje su povećale stručne kompetencije brojnih učitelja u Hrvatskoj i šire.
Ira Tretinjak najavila je ponovno pokretanje projekta samovrednovanja škola koji je završio prije desetak godina. U NCVVO žele uvesti i nacionalne ispite jer su samovrednovanje i vanjsko vrednovanje čvrsto povezani, jedno bez drugoga ne idu, ono što se vrednuje nacionalnim ispitima podloga je za samovrednovanje.
Od gđe Kralj mogli smo čuti kako u MZO ne planiraju uvoditi licenciranje organizatora stručnih usavršavanja. Podržavaju sve vrste stručnog usavršavanja, i online i uživo, i u Hrvatskoj i u inozemstvu i sva se ravnopravno vrednuju s obzirom na odredbe Pravilnika o napredovanju i Pravilnika o nagrađivanju.
Na pitanje kako omogućiti kvalitetu stručnih usavršavanja gošće su odgovorile kako je važna povratna informacija sudionika pojedinih edukacija jer bi samo kvaliteta predavača i radionica trebala presuditi je li ona za učitelje zanimljiva i korisna ili ne. Gđa Hlad naglasila je kako bi svaka škola trebala koristiti i vlastite potencijale, od stručne službe do djelatnika koji bi pokazali osobne primjere prakse, nešto na što su izuzetno ponosni.
Svi sudionici su se složili kako je kod stručnih usavršavanja najvažnija intrizična motivacija odgojno-obrazovnih radnika koju treba razvijati.
Kako je stručno usavršavanje ono koje je nužno te koje osigurava kvalitetu obrazovanja, potrebno je promišljati i o kvaliteti njegove organizacije i provedbe. UHURN Zvono dokazala se, svojim dosadašnjim angažmanom na tome polju te sada i provedbom ovog međunarodnog projekta, kao relevantan i uvažavan čimbenik toga dijela profesionalnog života mnogih prosvjetnih djelatnika u Republici Hrvatskoj i šire.
Vijest je prenesena s mrežnih stranica Školskog portala