Projekt ISKRA

Projekt ISKRA-Jačanje kompetencija odgojno-obrazovnih radnika u skladu s reformskim procesima-faza I

Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO) potpisala 23. srpnja 2025. godine Ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava u okviru Programa Učinkoviti ljudski potencijali 2021.-2027., namijenjenih za provedbu projekta ISKRA-Jačanje kompetencija odgojno-obrazovnih radnika u skladu s reformskim procesima-faza I, Prioriteta P2 Obrazovanje i cjeloživotno učenje, Specifičnog cilja ESO4.6.2f) Promicanje jednakog pristupa kvalitetnom i uključivom obrazovanju i osposobljavanju te njegova završetka, posebice kad je riječ o skupinama u nepovoljnom položaju, od ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja preko općeg i strukovnog obrazovanja i osposobljavanja do tercijarnog obrazovanja, kao i obrazovanja i učenja odraslih, uključujući olakšavanje mobilnosti u svrhu učenja za sve i pristupačnosti osobama s invaliditetom.

Projekt je sufinanciran sredstvima Europske Unije u ukupnom iznosu od  4.813.555,80 EUR, od čega je 85% osigurano iz sredstava Europske unije i Europskog socijalnog fonda, uz 15% nacionalnog sufinanciranja, a provodit će se do siječnja 2027. godine.

Projekt ISKRA-Jačanje kompetencija odgojno-obrazovnih radnika u skladu s reformskim procesima-faza I, razvojni je projekt Agencije za odgoj i obrazovanje kojem je cilj jačanje kompetencija odgojno-obrazovnih radnika kroz izradu i uvođenje novih načina stručnog usavršavanja, reformu uvođenja pripravnika u sustav odgoja i obrazovanja, kao i optimizaciju i standardizaciju praćenja neposrednog rada odgojno-obrazovnih radnika.

Opći cilj Projekta je unapređenje i modernizacija profesionalnog razvoja te upravljanja ljudskim potencijalima u odgojno-obrazovnim ustanovama.

Provedbom ovog Projekta pruža se kontinuirano stručno usavršavanje i daje sustavna podrška osnaživanju odgojno-obrazovnih radnika nužna za kvalitetnu provedbu kurikuluma i ostalih reformskih procesa u sustavu odgoja i obrazovanja.

Korisnici Projekta su savjetnici i viši savjetnici Agencije, voditelji županijskih stručnih vijeća i ravnatelji predškolskih ustanova.

U okviru projektnih aktivnosti provest će se optimizacija procesa praćenja i evaluacije odgojno-obrazovnog rada, povećanje operativne učinkovitosti sustava za stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih radnika, provedba analize trenutnog stanja stručnog usavršavanja te profesionalnog razvoja odgojno-obrazovnih radnika kako bi se izradili novi nacionalni planovi profesionalnog razvoja odgojitelja, učitelja, nastavnika i stručnih suradnika, uvođenja odgojno-obrazovnih radnika početnika u odgojno-obrazovni sustav uz sustav hospitacija i mentoriranja te privlačenja i zadržavanja odgojno-obrazovnih radnika.

Projekt ISKRA-Jačanje kompetencija odgojno-obrazovnih radnika u skladu s reformskim procesima-faza I, doprinijet će jačanju institucionalnih kapaciteta Agencije za odgoj i obrazovanje za daljnju provedbu reformskih procesa.

Stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih radnika ključno je za kontinuirano unapređenje kvalitete odgoja i obrazovanja u dječjim vrtićima i školama. Kvaliteta obrazovanja u načelu se osigurava visokim standardima inicijalnog obrazovanja, pripravničkog razdoblja i kontinuiranog stručnog usavršavanja svih odgojno-obrazovnih radnika.

Agencija za odgoj i obrazovanje javna je ustanova između ostalog, odgovorna za stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih radnika na svim razinama općeg obrazovanja, od predškolskog odgoja do srednjoškolskog obrazovanja. Dugoročni razvoj djelatnosti Agencije je zacrtala  Strategijom stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika 2014.-2020. koja uz postojeću legislativu, predstavlja polazište ovog Projekta.

Promjene u društvu i obrazovanju postavljaju nove zahtjeve pred profesiju, a uloga Agencije je osigurati učinkovitu i djelotvornu podršku za uspješno suočavanje s novim izazovima. Zadaća je učitelja pomoći mladim ljudima da postanu potpuno autonomni u stjecanju ključnih kompetencija.

U učionici se od učitelja ne očekuje uloga instruktora već voditelja kroz proces učenja te razvijanje suradničkog i konstruktivnog pristupa učenju. Nove uloge zahtijevaju usavršavanje za primjenu različitih pristupa i stilova uz upotrebu mogućnosti koje nude nove tehnologije, ispunjavajući time zahtjev za individualiziranim učenjem u učionici koja sadrži heterogenu grupu mladih ljudi iz različitih sredina i s različitim razinama sposobnosti.

Kao i kod drugih suvremenih zanimanja, odgojno-obrazovni radnici su odgovorni  za širenje granica stručnog znanja kroz refleksivnu praksu i sustavan angažman u kontinuiranom profesionalnom razvoju. Za stjecanje kompetencija potrebnih za ove nove uloge, odgojno-obrazovni radnici trebaju visokokvalitetno inicijalno obrazovanje i koherentan proces kontinuiranog profesionalnog razvoja kako bi bili spremni odgovoriti zahtjevima društva temeljenog na znanju.

Svrha Projekta jest unaprijediti kvalitetu, učinkovitost i relevantnost sustava stručnog usavršavanja Agencije za odgoj i obrazovanje kako bi bio što poticajniji za profesionalni razvoj odgojno-obrazovnih radnika, a s ciljem unapređenja kvalitete nastave te razvoja učeničkih kompetencija.

Ostvarenjem projektnih ciljeva osnažuje se cjelokupni sustav odgoja i obrazovanja u Republici Hrvatskoj.

Opis aktivnosti i očekivanih rezultata:

1. analiza postojećeg sustava stručnog usavršavanja AZOO-a i potreba usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika

  • analiza sadašnjeg AZOO-a sustava stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika
  • procjena potreba usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika
  • formulirane preporuke za Izradu nacionalnog plana profesionalnog razvoja odgojno-obrazovnih radnika

2. Prijedlog Nacionalnog plana  profesionalnog razvoja odgojno-obrazovnih radnika

  • razvijena strategija-prijedlog Nacionalnog plana profesionalnog razvoja odgojno-obrazovnih radnika na temelju rezultata iz analize (1)
  • usvojen prijedlog Nacionalnog plana profesionalnog razvoja odgojno-obrazovnih radnika služi kao osnova za dugoročni razvoj stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika

3. Izrada nacionalnog plana uvođenja odgojno-obrazovnih radnika pripravnika u odgojno-obrazovni sustav uz sustav hospitacija te testiranje implementacijskog modela

  • istraživanja ukazuju na nužnost jasnijeg definiranja standarda mentorstva u obrazovnom sustavu, uvođenje dodatne edukacije za mentore te oblikovanje strukturiranih indukcijskih programa koji bi osigurali ujednačeniju kvalitetu iskustava pripravnika
  • potrebna su daljnja istraživanja koja bi uključila perspektivu mentora te omogućila longitudinalno praćenje pripravnika radi dubljeg razumijevanja profesionalnog razvoja u ovoj ranoj fazi karijere
  • važnost ove teme očituje se na nekoliko razina. Istraživanje iskustava pripravnika doprinosi razumijevanju izazova i potreba u ovoj ključnoj fazi profesionalnog razvoja
  • kvaliteta mentorstva ima dugoročne posljedice na profesionalnu kompetentnost pripravnika, njihovu motivaciju i zadovoljstvo radom
  • rezultati istraživanja mogu poslužiti kao smjernice za unapređenje obrazovnih politika i prakse mentorstva, osiguravajući bolje uvjete za buduće pripravnike

4. Razvoj poboljšanog sustava stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika-izrada Prijedloga nacionalnog plana za privlačenje kvalitetnih kandidata za struku te motiviranje i zadržavanje postojećeg kadra.

  • poboljšan sustav stručnog usavršavanja odgojno obrazovnih radnika koji se temelji na kvaliteti u skladu s novim nacionalnim planom stručnog usavršavanja i profesionalnog razvoja odgojno-obrazovnih radnika, izrađen i spreman za provedbu
  • radnici Agencije za odgoj i obrazovanje imaju kapacitete i potrebne kompetencije za provedbu poboljšanog sustava stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika
  • podignuta razina svijesti svih dionika o poboljšanom sustavu stručnog usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika

5. Uspostava osam (8)  pokaznih učionica za stručna usavršavanja odgojno-obrazovnih radnika.

  • cilj je stvoriti inovativne obrazovne prostore koji će omogućiti provedbu stručnih usavršavanja usmjerenih na pedagoške inovacije
  • učionice će biti opremljene najnovijom tehnologijom i didaktičkim materijalima (digitalnim alatima i opremom za STEM, društveno-humanističke i umjetničke učionice) kako bi podržale interaktivno učenje i omogućile efikasniju primjenu novih metoda i tehnologija u nastavi
  • učionice će biti smještene u školskim i predškolskim ustanovama, a broj pokaznih učionica bit će određen na način jednakomjerne teritorijalne zastupljenosti u RH

6. Optimizacija procesa praćenja i evaluacije odgojno-obrazovnog rada te povećanje operativne učinkovitosti sustava za stručno usavršavanje odgojno-obrazovnih radnika

  • optimizaciju procesa praćenja i evaluacije odgojno-obrazovnog rada
  • Radna skupina započet će s radom u 1. mjesecu Projekta, pri čemu će koordinirati svoje aktivnosti sa članovima drugih radnih skupina

7. Jačanje kapaciteta odgojno-obrazovnih radnika (voditelja županijskih stručnih vijeća te ravnatelja u predškolskim ustanovama) koji su pružatelji stručnih usavršavanja za primjenu kurikuluma.

Jačanje kapaciteta odgojno-obrazovnih radnika provodi se na dva (2) načina:

  • organizacijom godišnje konferencije “Dani Agencije za odgoj i obrazovanje“ na kojoj će sudjelovati odgojno-obrazovni radnici; voditelji stručnih vijeća i ravnatelji predškolskih ustanova te radnici Agencije i pozvani predavači. Predviđeno trajanje konferencije je tri (3) dana. U sklopu 1. faze Projekta predviđeno je održavanje dvije (2) konferencije (“Dani Agencije za odgoj i obrazovanje, 2025.“ i “Dani Agencije za odgoj i obrazovanje, 2026.“)
  • organizacijom stručnih usavršavanja u trajanju ukupno tri (3) dana za potrebe edukacije odgojno-obrazovnih radnika (voditelji stručnih vijeća i ravnatelji predškolskih ustanova) za implementaciju novih nacionalnih planova i kurikuluma, uz korištenje novoopremljenih pokaznih učionica za provedbu edukacija