Organizatori:
Opis događanja
Natjecanje i smotra Opisujemo sustave školske godine 2016./2017. trajalo je pet mjeseci tijekom kojih su članovi državnoga Povjerenstva procjenjivali (bodovali) radove učenika od sažetka do izrade cjelovitoga rada te također njihove obrane radova i riješenost zadatka na državnome Natjecanje i smotru. Na Natjecanje i smotru prijavljen je 41 rad, a za državno je Natjecanje i smotru izabrano 20 radova. Neki su učenici odustali na tom putu smatrajući da za ovogodišnje natjecanje neće stići završiti rad pa će rad prijaviti za sljedeću godinu. Svi su završeni učenički radovi procijenjeni (bodovani), a učenicima su obrazloženi kriteriji i bodovanje njihova rada. Učenicima pozvanim na državno Natjecanje i smotru bodovima su procjene pisanoga rada pribrojeni bodovi rješavanja zadatka, a nakon toga se 10 najboljih učenika kvalificiralo za nastavak natjecanja i 10 učenika za smotru. Učenicima u Natjecanju dodani su, na već ostvarene bodove, bodovi njihove obrane rada na završnom dijelu natjecanja i smotre. Ukupno ostvareni bodovi odredili su poredak učenika u Natjecanju, a radove za smotru učenici su prezentirali svim sudionicima i Povjerenstvu uz pitanja i raspravu svih sudionika.
Zadatak
LISICA I GROŽĐE
Ezop
Gladna lija, tražeći sebi hrane, vidje vinovu lozu, pa pod lozom stane. Ogleda je, ima li na njoj roda, da joj gladnoj slatke hrane poda.
Ima grožđa, baš krasna. Samo da se i ubrati može. Ali se loza oko brijesta vije, pa je teško do njeg doći. Teške brige lisicu sad muče.
Ona misli mîsli svakojake; skočila bi, da imade krake. Poletjela bi, da imade krila. Mlatila bi, da imade ruke; ali ih nema, pa sad eto teške muke.
Vidi lija da se grožđa neće dočepati, protiv srca grožđu se nasmije i reče: „Brala bih te, ali si kiselo, a ja berem samo grožđe zrelo!“
PITANJA
Smatrajte basnu umjetničkim opisom jednog sustava. Odgovorite na postavljena pitanja koja se odnose na danu basnu. U pitanjima na zaokruživanje samo je jedan odgovor točan.
1. Što je od navedenoga bitno svojstvo lije? (1 bod)
a) Gladna je.
b) Umorna je.
c) Ne jede kiselo.
2. Što je posljedica sve veće gladi lije? (2 boda)
a) Može skočiti više.
b) Ne može skočiti više.
c) Ima sve više briga.
d) Ima sve manje briga.
3. Zbog čega lija ne može pojesti grožđe? (1 bod)
a) Kiselo je.
b) Previsoko je.
c) Svijeno je.
4. Lija bi skočila da ima krake, poletjela da ima krila, (1 bod)
mlatila da ima ruke. Koji od sljedećih pojmova
obuhvaća navedene radnje?
a) Glad.
b) Mudrost.
c) Fizička sposobnost.
5. Neka X označava pojam kojeg ste zaokružili u 4. zadatku. (1 bod)
Što je od navedenoga točna relacija?
a) Što je X veći brige lije rastu.
b) Što je X veći brige lije su manje.
c) X i brige lije nisu izravno povezani.
6. Objasnite vezu drveta brijesta i dostupnosti grožđa. (2 boda)
7. Kojom jednom riječi biste opisali posljednji odlomak basne? (2 boda)
8. Navedite šest elemenata sustava iz basne. (6 bodova)
9. Navedite i opišite dvije relacije između grožđa i gladi. (2 boda)
10. Skicirajte dijagram uzroka i posljedica sustava iz basne. (5 bodova)
11. Koja dva elementa sustava nisu izravno povezana? Obrazložite odgovor. (2 boda)
12. Basne se odnose na ljude. Interpretirajte neku od relacija dijagrama (3 boda)
uzroka i posljedica, skiciranog u prethodnom zadatku, kao ponašanje ljudi.
RJEŠENJA
1. Što je od navedenoga bitno svojstvo lije? (1 bod)
a) Gladna je.
b) Umorna je.
c) Ne jede kiselo.
2. Što je posljedica sve veće gladi lije? (2 boda)
a) Može skočiti više.
b) Ne može skočiti više.
c) Ima sve više briga.
d) Ima sve manje briga.
3. Zbog čega lija ne može pojesti grožđe? (1 bod)
a) Kiselo je.
b) Previsoko je.
c) Svijeno je.
4. Lija bi skočila da ima krake, poletjela da ima krila, (1 bod)
mlatila da ima ruke. Koji od sljedećih pojmova
obuhvaća navedene radnje?
a) Glad.
b) Mudrost.
c) Fizička sposobnost.
5. Neka X označava pojam kojeg ste zaokružili u 4. zadatku. (1 bod)
Što je od navedenoga točna relacija?
a) Što je X veći brige lije rastu.
b) Što je X veći brige lije su manje.
c) X i brige lije nisu izravno povezani.
Napomena: Ako je u 4. zadatku zaokružen pogrešni odgovor a) onda je točno rješenje ovog zadatka a). Ako je u 4. zadatku zaokružen pogrešni odgovor b) onda je točno rješenje ovog zadatka c). U tim slučajevima je odgovor b) pogrešan.
6. Objasnite vezu drveta brijesta i dostupnosti grožđa. (2 boda)
Drvo brijesta je okolina za liju i grožđe (tj. vinovu lozu). Vinova loza obavija drvo brijesta. Zbog toga se loza mogla podići na toliku visinu da hrana (grožđe) nije dostupna liji. Veza je negativna jer viši brijest znači manje dostupne hrane.
7. Kojom jednom riječi biste opisali posljednji odlomak basne? (2 boda)
Izbor.
Ili: odluka, odabir, …
8. Navedite šest elemenata sustava iz basne. (6 bodova)
1. glad, 2. fizička sposobnost, 3. brige, 4. izbor, 5. dostupna hrana i 6. okolina.
Prihvaćaju se i mnogi drugi nazivi, npr. potrebe umjesto gladi; mogućnosti umjesto fizičkih sposobnosti; misli ili svijest umjesto briga; izgovor ili odluka umjesto izbora; grožđe, slatko grožđe ili hrana umjesto dostupne hrane te grana, brijest, drvo ili visoko drvo umjesto okoline. Prihvaćaju se i različite oznake elemenata, npr. E1, E2, E3, E4, E5 i E6, ako su popraćene točnom definicijom.
9. Opišite dvije relacije između grožđa i gladi. (2 boda)
Što je lija gladnija više će jesti pa će ostati manje dostupnog grožđa. Što je više dostupnog grožđa lija će više utažiti glad, tj. njena glad će biti manja ili neće biti gladna.
10. Skicirajte dijagram uzroka i posljedica sustava iz basne. (5 bodova)
|
|||
11. Koja dva elementa sustava nisu izravno povezana? Obrazložite odgovor. (2 boda)
Glad i okolina nisu izravno povezani. Izravna veza bi značila da svojstva okoline utječu na glad lisice (jer je to njeno mjerljivo svojstvo) a prema basni to nije tako. Glad i okolina su povezani neizravno jer svojstva okoline određuju količinu dostupne hrane.
12. Basne se odnose na ljude. Interpretirajte neku od relacija dijagrama (3 boda)
uzroka i posljedica, skiciranog u prethodnom zadatku, kao ponašanje ljudi.
Poredak
Na državnom Natjecanju i smotri „Opisujemo sustave” pozvani su učenici osvojili sljedeće bodove i mjesta:
Učenik |
Mentor |
Bodovi |
Mjesto |
|||
Rad |
Zadatak |
Izlaganje |
Ukupno |
|||
Mia Vojković |
Alma Vodopija |
36,4 |
21 |
29 |
86,4 |
1. |
Matija Vodopija |
Alma Vodopija |
35,9 |
18 |
27 |
80,9 |
2. |
Filip Stevanja |
Sanja Fabac |
32,8 |
19 |
27,7 |
79,5 |
3. |
Jure Atlija |
Alma Vodopija |
34,9 |
21 |
21,3 |
77,2 |
4. |
Laura Lončar |
Irena Tišljar |
31,6 |
22 |
22,7 |
76,3 |
5. |
Petra Librić |
Maša Mikšić |
34,6 |
16 |
24,7 |
75,3 |
6. |
Zlatko Dražić |
Marina Mirković |
34,7 |
17 |
23,3 |
75,0 |
7. |
Lorena Švaco |
Irena Tišljar |
31,2 |
21 |
19,3 |
71,5 |
8. |
Sara Ritonja |
Irena Tišljar |
34,3 |
18 |
18,7 |
71,0 |
9. |
Antonio Ivčević |
Alma Vodopija |
31,6 |
12 |
19,7 |
63,3 |
10. |
Marta Kaloper |
Mirna Bogić |
26,2 |
16 |
27,3 |
69,3 |
|
Matija Kolarić |
Vesna Rončević-Perić |
25,9 |
13 |
29 |
67,9 |
|
Ivan Manojlović |
Maša Mikšić |
25,7 |
17 |
25 |
67,7 |
|
Petra Kalčić |
Jasminka Lisac |
25,8 |
15 |
23,7 |
64,5 |
|
Draženka Detelj |
Saša Petrinić |
20,4 |
16 |
28 |
64,4 |
|
Ana Pekić |
Maša Mikšić |
28,0 |
12 |
22,7 |
62,7 |
|
Adrian Lisac |
Jasminka Lisac |
26,9 |
11 |
24 |
61,9 |
|
Anđela Pavlović |
Sintija Tropper Trinajstić |
16,1 |
16 |
27 |
59,1 |
|
Ivan Vuger |
Damir Drezga |
19,3 |
12 |
26 |
57,3 |
|
Gordan Grden |
Saša Petrinić |
16,3 |
15 |
23 |
54,3 |
|