Natjecanja i smotre / 7. svibnja 2014.

Igra inspirirala učenike na LIK-u 2014.

lik1_mOd 29. do 30. travnja 2014., u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje, Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta te Škole primijenjene umjetnosti i dizana iz Zadra, kao domaćina, održalo se Natjecanje – izložba LIK 2014. Autor teme ovogodišnjeg Natjecanja bio je Marko Šošić, akad. slikar, ujedno i član Državnog povjerenstva. Iz kataloga s Izložbe na temu-poticaj ,,Igra“ može se pročitati:Svaka je igra u krajnjoj liniji i prije svega slobodan čin. Igra na zapovijed više nije igra. Samo ako igra stvara zadovoljstvo, postat će i potrebom. Igra nije dužnost, niti (svakodnevna) obaveza. Igra je slobodna, jer nije ni „obični“ ni „pravi“ život, no ona taj život predstavlja, teatralizira, procesuira, postavlja pitanja i donosi odgovore. Igra prikazuje zbilju u slikama.„Ako najdubljom spoznajnom moći ispitamo sadržaj našeg djelovanja, mogla bi nam se javiti misao da je zapravo svaki ljudski čin tek igra.“„Homo Ludens“, Johan Huizinga

Državno povjerenstvo radilo je u sastavu: Borislav Božić, Ivan Doroghy, Silvija Benković, Igor Brkić, Majda Leskovar, Lana Đaković, Maja Pavin Radaljac, Zvjezdana Prohaska, Blaga Petreski, Elen Zubek, Marko Šošić, Emil Robert Tanay i Julijana Voloder.

Natjecalo se pedeset dvoje učenika osnovnih i srednjih škola u šest kategorija. Likovni radovi najuspješnijih učenika postavljeni su na izložbi u Kazalištu lutaka Zadar, koja će biti otvorena do 16. svibnja 2014.

lik2_mUčenici  od 5. do 8. razreda osnovnih škola u nastavnom predmetu Likovna kultura, u prvoj kategoriji natjecanja, izražavali su se u likovnoj tehnici kolaža ili računalnoj grafici na temu-poticaj ,,Igra polja i oblika“. Pokazali su visok stupanj kreativnosti, interesa za istraživački rad te samostalnost u planiranju i realiziranju likovne teme. Istakli su važnost očuvanja tradicionalnih društvenih igara za stolom kao važnih odrednica u formiranju ličnosti kroz igru uz kvalitetu života pojedinca i društvene zajednice te socijalizaciju i poticanje inovacije kroz spoj tradicije i suvremenosti. Najuspješnijih sedamnaest likovnih radova izloženih na izložbi rezultat je postignute kvalitete koju su vrednovali članovi Državnoga povjerenstva. Nagrađeno je troje učenika.

U drugoj kategoriji na državnoj razini učenici su rješavali likovni zadatak kombiniranom likovnom tehnikom tuša i kolaža. Radionički način rada „Igra ornamenata“, omogućila je učenicima da se upoznaju s arabeskom kao dekortaivnim elementom koji se kroz povijest pa i sada često upotrebljava u mnogim oblicima primijenjene umjetnosti i u arhitekturi.  Radionica je poticala njegovanje tradicije u hrvatskoj i svjetskoj kulturnoj baštini kroz integraciju suvremene estetike kao nauke o lijepom, sa svrhom razvijanja profinjenog ukusa i stila. Nagrađeno je troje učenika.

lik3_mUčenici od 1. do 4. razreda srednjih škola u nastavnom predmetu Likovna umjetnost, Povijest likovne umjetnosti i Teorija oblikovanja, u prvoj kategoriji natjecanja imali su slobodu odabira likovnih tehnika: crtaćih (olovka, tuš…), slikarskih (tempera, pastel, kolaž…), kombinirane tehnike, fotografije, računalne grafike, računalne animacije, kratkih filmskih radova (do 3 min.) i trodimenzionalnog oblikovanja u slobodno izabranom materijalu (glina, gips, drvo, žica…).

Radili su na temu–poticaj ,,Igra-kreativna akcija“. Njihov likovni izraz temeljio se na istraživačkom radu, vezanom uz likovni jezik, stilska razdoblja i pravce u likovnoj umjetnosti, usmjerenom na interdisciplinarni pristup, povezan sa sociologijom, etnologijom, ekologijom, filozofijom, književnošću i poviješću. Likovni radovi realizirani su kao konceptualni likovni izrazi. Nagrađeno je troje učenika.

U drugoj kategoriji učenici su pisali esej i predočili svoje istraživanje vezano uz likovni uradak na zadanu temu–poticaj iz prve kategorije. Nagrađeno je troje učenika.

lik4_mUčenici od 1. do 4. razreda škola likovnih i primijenjenih umjetnosti i dizajna u prvoj su kategoriji imali zadatak izvesti likovni rad na temu ,,Bez granica“, koji je imao polazišnu točku u igri (koncept), igranju (proces), razigranosti (princip) ili igrački (objekt). Radovi su se sastojali od pet elemenata i mogli su biti različitih dimenzija, izrađeni u različitim materijalima/medijima, a jedan od tih elemenata mogao je biti i mapa/kutija u koju se smještaju ostali elementi. Svaki pojedini element mogao se sastojati iz više dijelova (u slučaju skupina figurica). Četvero je učenika nagrađeno generacijskim nagradama (prvi, drugi, treći i četvrti razred).

U drugoj kategoriji učenici su osmislili i izradili plakat za fiktivni film „Igra“, a učenička je kreacija mogla doći do izražaja kroz njihovu maštu. Pozornost se usmjerila na učeničku kreativnost, maštovitost, sposobnost vizualnoga komuniciranja kao i vještinu izvedbe plakata tj. grafo-motoričku vještinu. Iako je danas nezamislivo ručno raditi plakat bez računala, ovaj zadatak imao je i svoju odgojnu svrhu jer je naglasak stavljen na rukotvorenu vještinu i na neposrednost s materijalom u kojem se plakat izvodi, što je metoda koja pomalo gubi svoj značaj i snagu, uslijed snažnog prodora ITa u ljudsku svakodnevicu i samu učeničku likovnu praksu. Nagrađeno je troje učenika.

U svih šest kategorija natjecanja Državno povjerenstvo dodijelilo je ukupno 19 nagrada i priznanja najuspješnijim učenicima, a za izuzetno kvalitetan rad mentorima su dodijeljene zahvalnice. Svim učenicima sudionicima dodijeljene su pohvalnice a mentorima zahvalnice.

lik5_mŠkola primijenjene umjetnosti i dizajna pripremila je kulturno-umjetnički program. Sudionike Natjecanja prigodnim je riječima pozdravila ravnateljica Marjana Bakmaz, istaknuvši odgoj i obrazovanje i razvoj kreativnosti u procesu odrastanja mladih ljudi, kao važnu zadaću škole. U ime predsjednice Državnoga povjerenstva učenicima i mentorima čestitala je na postignutim rezultatima Majda Leskovar, prof. U ime Agencije za odgoj i obrazovanje sudionicima se obratio ravnatelj Vinko Filipović, koji je pohvalio školu domaćina, grad Zadar i Zadarsku županiju, a učenicima i njihovim mentorima čestitao na postignutim rezultatima i zrelosti koju su pokazali likovnim radovima na izložbi i u katalogu izložbe. Sudionicima se obratio i Joso Nekić, pročelnik za odgoj i školstvo u gradu Zadru. Zahvalio je Agenciji za odgoj i obrazovanje na ukazanom povjerenju, a učenike posebno istaknuo kao buduće umjetnike koji imaju duh i plemenitost. Ivan Šimunić, pročelnik za društvene djelatnosti u Zadarskoj županiji, pohvalio je Školu, a za Zadar je rekao da je grad kulture, zvonika, crkvi i samostana. Bogatstvo kulture i tradicije i okruženje inspirativno je Školi u razvijanju kreativnosti.

Osim Škole domaćina i velikog broja učenika i nastavnika, bogat kulturno-umjetnički program i organizaciju Izložbe pomogle su: Gimnazija Vladimira Nazora, Glazbena škola ,,Blagoje Bersa“, Kazalište lutaka Zadar, Turistička zajednica Sv. Filip i Jakov te Zadarska županija.

Katalog 16. državnog Natjecanja – izložbe učenika osnovnih i srednjih škola iz područja vizualnih umjetnosti i dizajna LIK 2014. možete pogledati ovdje

Zvjezdana Prohaska, prof.
viša savjetnica za likovnu kulturu i likovnu umjetnost

Dokumenti