U organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje 9. ožujka 2013. u Zagrebu održana je državna Smotra simuliranih suđenja – Modul zakon u razredu u prostorijama Općinskog kaznenog suda u Zagrebu (Ilica 207).
Smotru su pripremili i organizirali savjetnici Neveneka Lončarić-Jelačić, prof., i mr. sc. Tomislav Ogrinšak sukladno odlukama Državnog povjerenstva za provedbu Smotre, koje je imenovao Odlukom o imenovanju povjerenstva ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje.
Predsjednik Povjerenstva bio je Đuro Sessa, dipl. iur. sudac Vrhovnog suda Republike Hrvatske, a tajnik Tomislav Ogrinšak, viši savjetnik za nacionalne programe u Agenciji za odgoj i obrazovanje.
Na Smotri su sudjelovali timovi iz sljedećih škola:Gimnazija Fran Galović, Koprivnica, Gimnazija Lucijan Vranjanin, Zagreb, Upravna i birotehnička škola, Zagreb, IV. gimnazija Marka Marulića, Split, Ekonomsko-birotehnička škola, Slavonski Brod, Srednja škola Blato, Blato i Dom za odgoj djece i mladeži, Split.
Ove godine učenici su sudjelovali u simulaciji kaznene parnice: Županijsko državno odvjetništvo u Zagrebu protiv Andreje Rogan. (Kaznena parnica u kojoj očajnički pokušaj nastavka burne ljubavne veze završava pokušajem ubojstva.)
Simulirani procesi trajali su od 10.15 do 13.00 sati.
U 13.15 sati održana je svečanost dodjeljivanja pohvala i zahvala učenicima i mentorima.
Snimke sa snimanja simuliranog suđenja mogu se naći na MoD portalu: http://mod.carnet.hr/index.php?q=categories&id=205
Sudac Vrhovnog suda Republike dr. sc. Marin Mrčela istaknuo je da modul Zakon u razredu – simulirana suđenja u sklopu Građasnkoga odgoja i obrazovanja uči učenike kako komunicirati s nekim s kim se ne slažu i kako predstaviti sebe ne umanjujući integritet drugoga, ali i zašto je važan sud i koja bi ljudska prava bila ugrožena da ga nema.
Simulirana suđenja dio su učenja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u okviru modula: Simulirana suđenja i vladavina prava – Zakon u razredu – od zakona u razredu prema kulturi vladavine prava kao dio Građanskog odgoja i obrazovanja.
Ciljevi
1. Pružiti potporu razvijanju samopouzdanja, sigurnog nastupa, vještine govorenja, kritičkog razmišljanja i timskog rada te poboljšanju osnovnih vještina čitanja, pisanja, govorenja, raščlanjivanja i zaključivanja te komunikacijskih vještina slušanja i suradnje.
2. Učenicima omogućiti bolje razumijevanje pravosudnog sustava – od pravila za izvođenje dokaza do ponašanja u sudnici. To pridonosi povećanju njihove svijesti o važnosti prava u demokratskom društvu i povećava razumijevanje temeljnih prava kojima raspolažu hrvatski učenici na osnovi hrvatskog Ustava i u komparativnom smislu američki učenici na osnovi američkog Ustava.
3. Osigurati praktično iskustvo izvan sudnice i u sudnici na osnovi kojeg će učenici učiti o pravu, društvu i sebi samima. Učenicima omogućiti razmišljanje o tome kako društvo rješava sporove i ocjenjuje pravičnost donesenih odluka.
4. U komparativnim simuliranim sudskim procesima upoznati koje su sličnosti i razlike između hrvatskog i američkog sudskog procesa.
Učitelji i učenici moraju znati zbog čega sudjeluju u ovom projektu. Informiranje o razlozima provođenja neke aktivnosti opravdava vrijeme provedeno u razredu i izvan njega te ukazuje na način uklapanja novog iskustva u važan obrazovni kontekst. Učitelji i učenici mogu proširiti popis obrazovnih rezultata prije, za vrijeme ili nakon što obrade jedinicu simuliranog suđenja.
Ovu strategiju možemo primijeniti u radu s učenicima svih razina znanja i sposobnosti te s učenicima različitih stupnjeva obrazovanja. Simulirana suđenja možemo koristiti u područjima kao što su društvene znanosti, prirodne znanosti, književnost, povijest, etika, vjeronauk, filozofija, strani jezici i drugo.
Uključivanje standarda i ciljeva koji se ostvaruju u odgojno-obrazovnoj ustanovi povezuje simulirano suđenje s važnim ciljevima cjelokupnog hrvatskog odgojno-obrazovnog sustava. Važno je napomenuti činjenicu koja se odnosi na simulirano suđenje na bilo kojoj obrazovnoj razini, tj. da cilj ove aktivnosti nije precizno preslikavanje stvarnog suđenja, već je to novo iskustvo učenja za učitelje, učenike i stručnjake koji vam u tome pomažu. Naglasak ne smije biti na savršenstvu izvedbe, već na ugodnom uvježbavanju i količini vremena koju ćete potrošiti na razgovor o izvedbi. Refleksivni osvrt i sažimanje pomaže učenicima da još jednom ponove osnovne dijelove suđenja i bolje razumiju cijelo iskustvo, uključujući i vještine koje su im bile potrebne za uspjeh. Drugim riječima, imajte na umu da simulirana suđenja trebaju biti ugodno novo iskustvo učenja.
U simulacijama učenici trebaju ono što su naučili primijeniti u životnim situacijama niskog rizika, što omogućuje nastavnicima da procijene jesu li usvojili podatke na takav način da ih doista mogu koristiti u svojoj ulozi građana.
Simulacije zahtijevaju od učenika da koriste vještine razmišljanja više razine. Učenici ih razvijaju jer su aktivno uključeni u simulacije. Kulminacija simulacije često podrazumijeva publiku, što motivira učenike da naporno rade i istaknu se kvalitetom.