Drugi nadbiskupijski stručni skup u 2024/2025. školskoj godini za vjeroučitelje osnovnih i srednjih škola Splitsko-dalmatinske županije (Splitsko-makarske i Hvarske nad/biskupije) održan je u subotu 8. ožujka 2025. godine u Nadbiskupskom sjemeništu u Splitu u suorganizaciji Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije i splitske podružnice Agencije za odgoj i obrazovanje. Tema stručnog skupa bila je Zamke suvremenih ovisnosti za život i zdravlje učenika, a na skupu je sudjelovalo oko 250 vjeroučitelja.
Cilj stručnog skupa bio je prikazati, analizirati i objasniti kako utječu na život i zdravlje učenika različite vrste ovisnosti (internetske i druge) koje su lako dostupne učenicima. Odgojno-obrazovni ishodi stručnog skupa bili su:kritički prosuđivati suvremene ovisnosti za život i zdravlje učenika (ekrani, kocka i sl.);argumentirati ulogu i važnost vjeronauka u izgradnji otpornosti prema suvremenim ovisnostima; primijeniti suvremene spoznaje o učinkovitim načinima podrške učenicima tijekom odrastanja. Nakon Splita, ovaj stručni skup ponovit će se u Dubrovniku, Zadru i Šibeniku za vjeroučitelje Dubrovačko-neretvanske, Zadarske i Šibensko-kninske županije (Dubrovačke, Zadarske i Šibenske nad/biskupije) na kojima se očekuje još oko 150 vjeroučitelja.
Stručni skup započeo je pjesmama Na nebu moje duše, L. V. Beethovena i Budi hvaljeno, Š. Marovića u izvedbi zbora vjeroučitelja Splitsko-makarske nadbiskupije sv. Anastazije. Molitvu je priredila i predvodila: Branka Mlinar, vjeroučiteljica u Osnovnoj školi Josipa Pupačića u Omišu. Pozdravnu riječ i uvod u program stručnog skupa održala je prof. dr. sc. Jadranka Garmaz, predstojnica Katehetskog ureda Splitsko-makarske nadbiskupije istaknuvši važnost uloga vjeroučitelja u prepoznavanju znakova prekomjerne uporabe medija i virtualnih igara koji mogu dovesti do otuđenja, narušenih međuljudskih odnosa i duhovne praznine. Nasuprot tome, vjeroučitelji kao svjedoci nade pozvani su, naglasila je prof. J. Garmaz, promicati istinske vrijednosti – vjeru, zajedništvo, ljubav i služenje.
U ime suorganizatora sudionike je pozdravila dr. sc. Sabina Marunčić, viša savjetnica za vjeronauk Agencije za odgoj i obrazovanje. Razvoj elektroničkih medija, njihova interaktivnost i veće mogućnosti komuniciranja, uz mnoge prednosti i zanimljiv način učenja, velik su rizik za sve, ali ponajviše za djecu i mlade, istaknula je dr. sc. S. Marunčić. Elektronički mediji postali su odgojitelji novih generacija, predstavljaju put do edukativnih, informativnih i zabavnih sadržaja, prenoseći poruke o životnim vrijednostima i aktualnim trendovima. Sve više uviđamo da su postali jedan od glavnih čimbenika socijalizacije mladih naraštaja, a osim što utječu na zauzimanje stavova prema relevantnim društvenim problemima, utječu i na kvalitetu komunikacije te sve više socijalizacijski istiskuju školu, obitelj i Crkvu, zaključila je viša savjetnica S. Marunčić.

Potom je izv. prof. dr. sc. don Edvard Punda, pastoralni vikar Splitsko-makarske nadbiskupije pozdravio sudionike skupa u ime mons. Zdenka Križića, splitsko-makarskog nadbiskupa prenoseći njegovu poruku o važnosti i aktualnosti teme ovisnosti i pozdrave vjeroučiteljima koji imaju posebno poslanje – oslobađati čovjeka iz ropstva raznih ovisnosti i tako nastaviti Kristovo djelo spasenja. Zaželjevši Božji blagoslov svim sudionicima, otvorio je stručni skup.
Nakon pozdravnih govora uslijedio je radni dio stručnoga skupa. Prvo predavanje Od medijske ovisnosti do digitalne ravnoteže: kako osvijestiti učenike o negativnim posljedicama prekomjerne uporabe interneta održao je prof. dr. sc. Danijel Labaš, pročelnik Sveučilišnog odjela za komunikologiju Hrvatskoga katoličkog sveučilišta u Zagrebu. Život u digitalno doba svim korisnicima medija, posebno djeci i mladima, donosi cijeli niz različitih prednosti, ali i izazova, poteškoća i opasnosti. Cilj predavanja bio je prikazati, analizirati i objasniti jedan od već dugo prisutnih izazova kao što su različite vrste internetske ovisnosti: prekomjerno korištenje i kompulzivno ovisničko korištenje interneta, fomofobija, nomofobija, doomscrolling i druge. Prof. Labaš je objasnio posljedice ovisničkoga ponašanja po fizičko i mentalno zdravlje korisnika koje su vidljive na zdravstvenom (ovisničko ponašanje, kratkovidnost, pretilost, anksioznost, depresivnost, povećano rizično ponašanje u prometu, povećano rizično spolno ponašanje / sekstanje i seksualne ucjene /, poremećaji spavanja, kockanje…), odgojno-obrazovnom (izravno narušavanje sposobnosti razmišljanja i posljedično smanjenje kvocijenta inteligencije …) i društvenom području (narušavanje povjerenja, problemi identiteta, problemi demokratskog uređenja).
Nakon pauze, uslijedilo je drugo predavanje Dekonstrukcija humanog obrazovanja koje je održao dr. sc. Luka Maršić, stručnjak za ovisnosti na Klinici za psihijatriju Kliničkog bolničkog centra Sestre milosrdnice u Zagrebu i predsjednik Kluba ovisnika o kockanju. Svijet postmodernih individualnosti, pod utegom utilitarističkih ideja u težnjamadohvaćanja objektivnih koncepta materijalnoga u izgradnji sretne i slobodne osobnosti, pretvara se u koncept patologije i nemogućnost osobnosti u izdržavanju nametnute „objektivne sreće“, isforsiranih potreba i atributnih žudnji, istaknuo je dr. sc. L. Maršić. Čovjek se u ponuđenoj slobodi kroz tehnološku dostupnost (od hrane, kocke, klađenja, do raznih droga i pomagala koja stvaraju iluziju realnoga i dohvatljivog) ponudio ropskoj svijesti.
Nakon predavanja održan je okrugli stol na temu Kritičko promišljanje o moralnosti institucija u konceptima „nevidljivih“ ovisnosti na kojem su sudjelovali: prof. dr. sc. Danijel Labaš, dr. sc. Luka Maršić, Helena Balajić, prof. vjeroučiteljica u Srednjoj strukovnoj školi bana Josipa Jelačića u Sinju, Darija Pavić, prof., stručna suradnica pedagoginja u Osnovnoj školi Trilj i nastavnica engleskog jezika u Srednjoj strukovnoj školi bana Josipa Jelačića u Sinju i Tomislav Budimir, prof., ravnatelj Osnovne Ivana Mažuranića u Obrovcu Sinjskom. Sudionici okruglog stola otvoreno su progovorili s kojim se izazovima susreću u školi kad je riječ o suvremenim ovisnostima, kako se s njima nose i što škola može ponuditi u smislu organizacije slobodnog vremena osobito cjelodnevna škola.
Nakon obavijesti iz Katehetskog ureda i AZOO-a, provedena je evaluacija stručnog skupa, a prof. Jadranka Garmaz, predstojnica Katehetskog ureda, sabrala je zaključke skupa, zahvalila uzvanicima, predavačima i sudionicima te molitvom „Slava Ocu“ zaključila stručni skup.