Najave i izvješća / 7. srpnja 2023.

Učenje i poučavanje u izvanučioničkoj nastavi

Državni stručni skup za učitelje razredne nastave održan je od 26. do 28. lipnja 2023. u Vodicama. Tema stručnog skupa bila je Učenje i poučavanje u izvanučioničkoj nastavi. Na stručnom je skupu sudjelovalo 352 učitelja razredne nastave. Stručni su skup organizirale više savjetnice za razrednu nastavu mr. Šimica Mihaljević, mr. Đurđa Kulušić i Sandra Bašić, mag. prim. educ. U radu skupa sudjelovale su i ostale više savjetnice za razrednu nastavu: Ivana Jurjević Jovanović, mag. prim. educ, Sanja Bilogrević, mag. prim. educ., Tomislav Paljak, mag. prim. educ., Snježana Lustig, mag. prim. educ., Mirela Skelac, univ. spec. act. soc., Jadranka Buvinić, mag. prim. educ. i Mirela Majstrović, mag. prim. educ.

O metodičkom instrumentariju za pisanje izvješća izlagala je doc. dr. sc. Martina Kolar Billege s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Posebno se usredotočila na pisanje tekstova raznih funkcionalnih stilova i postupak vođenoga pisanja. U predavanju je elaborirala karakteristike izvješća te preporučila metodički pristup poučavanju pisanja.

Nataša Lambevska, dipl. uč. i Snježana Prusec-Kovačić, dipl. uč., iz Osnovne škole Vugrovec- Kašina, sudionicima su prikazale primjer iz prakse Škola u prirodi. Govorile su o karakteristikama izvanučioničke nastave, planiranju i ciljevima škole u prirodi, realizaciji te sadržajima i aktivnostima koje su provodile tijekom boravka s učenicima u Novom Vinodolskom, Dugoj Uvali i Domu Crvenog križa na Sljemenu.

Prikaz oglednog nastavnog sata Životna zajednica travnjaka održala je Lorena Škuranec, mag. prim. educ., iz Osnovne škole Đure Prejca Desinić iz Desinića. Pokazala je nastavni sat koji je održala za vrijeme polaganja stručnoga ispita. Govorila je o planiranju i realizaciji održanog nastavnog sata te prikazala aktivnosti koje je provodila u učionici s učenicima. Svaku etapu sata detaljno je objasnila i potkrijepila nastavnim materijalima koje je pripremila za nastavni sat koji je održala.

Sanja Škreblin, mag. prim. educ., iz Osnovne škole Dobriše Cesarića iz Zagreba prikazala je primjer prakse S lokalnom zajednicom do kvalitetnog znanja. Potaknula je učitelje na korištenje resursa lokalne zajednice za ostvarivanje ishoda nastavnih predmeta i očekivanja međupredmetnih tema te povezivanje sadržaja školskoga učenja sa životnim okruženjem učenika.

Sudionici skupa upoznati su s raznolikim primjerima iz prakse.

Profesori s Agronomskog fakulteta, prof. dr. sc. Romana Caput Jogunica, izv. prof. dr. sc. Ivan Juran, dr. sc. Valentina Šoštarčić, izv. prof. dr. sc. Maja Čačija i Nevena Opačić, mag. ing. agr., zainteresirali su sudionike skupa s temom Agronomski fakultet u izvanučioničkoj nastavi. Predstavili su radionice namijenjene učenicima 4. razreda osnovne škole, a u sklopu programa Agronomskog fakulteta. Govorili su o ciljevima i sadržajima radionica: Životni ciklus povrtnih vrsta, Utjecaj životnih uvjeta na rast povrtnih vrsta, Ljekovite biljke u svakodnevnom životu, Raznolikost cvjetova ljekovitih i povrtnih vrsta.

Zanimljivu suradnju učenika, učitelja, roditelja i lokalne zajednice kroz projekt Građanin, prikazala je Tamara Marcinjaš, mag. prim. educ., iz Osnovne škole Legrad iz Legrada. Najvažniji projekti koji je realizirala i prikazala kao primjer su Zavičajna zbirka Legradska hiža, Spomen soba Marije Bango i Školski muzej Legrad koji su i nastali upravo iz potrebe za što kvalitetnijom terenskom nastavom ne samo učenika već i u namjeri obogaćivanja turističke ponude mjesta kako bi pružili mogućnost i učenicima drugih škola dolazak na terensku nastavu u Legrad te kvalitetne sadržaje.

Liljana Hanžek, dipl. kineziolog, iz Osnovne škole Voltino održala je predavanje Sportske aktivnosti na otvorenom u izvanučioničkoj nastavi. Govorila je o motoričkim aktivnostima kojima utječemo na razvoj morfoloških obilježja (tjelesne osobine, osobnosti, socijalni psihološki razvoj, mentalno zdravlje) te općenito na poboljšanje zdravstvenog statusa i kvalitete svakodnevnog života. Prikazala je kako što uspješnije integrirati nastavne predmete u sportsku/motoričku aktivnost.

-Nataša Svoboda Arnautov, mag. prim. educ., iz Osnovne škole Đure Deželića iz Ivanić-Grada, sudionicima je pokazala primjer prakse pripreme i provedbe škole u prirodi učenika četvrtog razreda Osnovne škole Đure Deželića iz Ivanić-Grada provedene od 15. do 18. svibnja 2023. godine na otoku Cresu i Lošinju. Prikazala je etape u realizaciji škole u prirodi od planiranja višednevne nastave, pripreme organizacije nastave i slobodnog vremena na odabranim lokalitetima do ostvarivanja planiranih aktivnosti i evaluacije rada.

Primjerom prakse, Aida Dražić, dipl. uč. i Jasminka Turčinov, dipl. uč., iz Osnovne škole Vidikovac u Puli predstavile su školu u prirodi koju su realizirale s učenicima četvrtog razreda u sklopu cjelogodišnjeg razrednog projekta Otkrivamo prirodna bogatstva domovine. Upoznale su sudionike skupa kako se rodila ideja za ovaj projekt, koji ishodi su im bili polazište, kako je tekao cijeli proces pripreme i realizaciju škole u prirodi.

Spomenka Mlinarić, dipl. uč., iz Osnovne škole Matije Gupca iz Zagreba održala je predavanje Ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda u izvanučioničkoj nastavi. Prikazala je kojim aktivnostima je ostvarila odgojno-obrazovne ishode Prirode i društva, Tjelesne i zdravstvene kulture, Matematike, Hrvatskog jezika i međupredmetnih tema na primjeru izvanučioničke nastave učenika 3. razreda, Obilježja zavičaja, vode u zavičaju.

Posljednje predavanje održao je ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja Vinko Filipović, prof. Sudionicima skupa predstavio je rezultate međunarodnog istraživanja razvoja čitalačke pismenosti PIRLS 2021.

Na državnome je skupu istaknuta važnost istraživačkoga rada i izvanučioničke nastave te drugih oblika rada u kojima učenici aktivno uče i surađuju. Tijekom stručnog skupa, sudionici su stekli kompetencije za ostvarivanje kurikula nastavnih predmeta i međupredmetnih tema u izvanučioničkoj nastavi. U prikazanim primjerima prakse sudionici su uočili posebnosti u organizaciji i provedbi izvanučioničke nastave. Na zatvaranju skupa istaknuta je važnost neprestanoga stručnog usavršavanja učitelja te implementacije svih oblika izvanučioničke nastave u odgojno-obrazovni proces.

mr. Đurđa Kulušić,

mr. Šimica Mihaljević i

Sandra Bašić, mag. prim. educ.

Evaluacija

(docx: 1,85 MB)

Preuzmi