Najave i izvješća / 22. travnja 2012.

Proljetna katehetska škola 2012.

Dvodnevni stručni susret trajnog usavršavanja vjeroučitelja, Katehetska proljetna škola, održana je 20. i 21. travnja 2012. u dvorani “Vijenac” Nadbiskupijskoga pastoralnog instituta na zagrebačkome Kaptolu.

U okviru godišnje teme stručnog usavršavanja “Zadivljenost kao pedagoški princip“ organizirali su je Nacionalni katehetski ured Hrvatske biskupske konferencije (NKU) i Agencija za odgoj i obrazovanje (AZOO).

Sudionike, tristotinjak vjeroučitelja osnovnih škola iz cijele Hrvatske, u rad škole uveo je voditelj povjerenstva NKU-a za Katehetsku proljetnu školu dr. Josip Šimunović, a u ime organizatora pozdravne su riječi uputili ravnatelj AZOO-a Vinko Filipović i predstojnik NKU-a dr. Ivica Pažin.

Ravnatelj AZOO-a Filipović pozdravio je okupljene u ime ministra znanosti, obrazovanja i sporta Željka Jovanovića. Istaknuo je poticajnost odabrane teme usavršavanja, dodajući da je djeci potrebno prenijeti više pozitivnoga, konstruktivnoga i motivirajućega u životu. Naglasio je da (vjero)učitelji djeci često pružaju ono što im nedostaje u obitelji zbog čega je njihov poziv iznimno važan.

Dr. I. Pažin je naglasio da ovogodišnji susreti vjeroučitelja na katehetskim školama pokušavaju na različite načine iznova otkrivati otajstva Kristova života, a proljetna škola nudi sadržaj koji će “pomoći otkrivati nebesa, uzvisine ljudskoga života, ljudskih snova, ali i prostor i vrijeme susreta s uskrsnulim Kristom koji ‘bi uznesen na nebo'”.

Prvo je predavanje održao đakovačko-osječki pomoćni biskup i predsjednik Vijeća HBK-a za katehizaciju mons. dr. Đuro Hranić koji je govorio o nebu u Svetome pismu i teologiji.

Slijedio je razgovor s književnikom Mirom Gavranom, o nebu i drugim “mjestima” u književnosti, naslovljen “Jakovljeve ljestve”. Razgovor je moderirao vjeroučitelj Nikola Kuzmičić, osmislivši ga kao kviz u kojemu je sugovorniku postavljao pitanja o stanju suvremene hrvatske književnosti i kazališta, odnosu vjere i književnosti, Gavranovim djelima nadahnutim biblijskim likovima, o školskoj lektiri i odgojnoj ulozi književnosti. M. Gavran je istaknuo važnost pozitivnih priča, dobrih i zanimljivih fabula koje dotiču životne situacije, naglasio je da je zadnjih godina previše kazališnih predstava kojima je glavni cilj šokirati publiku te kako su stoga dobrodošle normalne međuljudske priče, humor i katarza. Naglasio je i kako je odnos vjere i književnosti iznimno važan i nadahnjujući.

U poslijepodnevnome dijelu programa prvo je predavanje održala viša savjetnica za likovnu kulturu i likovnu umjetnost AZOO-a Mirjana Tomašević Dančević, koja je o nebu u likovnoj umjetnosti govorila analizirajući djela slavnoga manirističkog slikara El Greca, ali i učenika, da bi odgovorila na pitanje kako dijete doživljava nebo. Predavanje o zadivljenosti svemirom naslovljeno “Nebesa posuta zvijezdama” održao je mr. Ivan Romštajn iz Zagrebačkoga astronomskog saveza i zagrebačke Zvjezdarnice, a svoja su iskustva o tome kako povezuju ono što nauče na vjeronauku s astronomijom izrekli i mladi astronomi iz OŠ Mate Lovraka u Kutini, koji su odgovarali na pitanja njihove vjeroučiteljice Ivanke Tomić.

U sklopu prvog radnog dana škole održan je i prigodni program naslovljen “Živi povezan s Nebom”, tijekom kojega je predstavljena istoimena knjiga vjeroučiteljice Ružice Lice o kojoj su govorili Vesna Svaguša i dr. I. Pažin, a u predvorju Nadbiskupijskoga pastoralnog instituta otvorena je izložba slika minijatura vjeroučiteljice Snježane Brkić, koje je predstavio povjesničar umjetnosti Stanko Špoljarić. Prvi je dan škole završio euharistijskim slavljem u crkvi Sv. Marije na Dolcu.

Početak drugoga dana osmišljen je kao radijska emisija “Valovima neba” koju su s vjeroučiteljicom Tihanom Arbanas realizirali učenici zagrebačke VII. gimnazije, a u kojoj je gostovala muzejska pedagoginja Zorica Babić iz Arheološkoga muzeja u Zagrebu. U “emisiji” osmišljenoj po uzoru na sličnu koju već ostvaruju na Radiju Marija, učenici su sa svojom vjeroučiteljicom i gošćom progovorili o tome kako davne kulture gledaju na računanje vremena, dotaknuta je vučedolska kultura, ali i vrijednost i važnost vremena te nebo kao čovjekov posljednji cilj.

Katehetska je škola završila okruglim stolom tijekom kojega je, osim sadržajnih zaključaka susreta, bilo govora i o različitim aktualnim trenucima koji se tiču katoličkoga vjeronauka u osnovnoj školi. (IKA)