Najave i izvješća / 17. listopada 2016.

Pedagog pred izazovima promjena

fotke_Primosten_mDržavni skup za stručne suradnike pedagoge, održan od 10. do 12. listopada 2016. godine u Primoštenu, okupio je gotovo četiri stotine sudionika iz svih krajeva Hrvatske te sa svih razina odgojno-obrazovnog sustava. Teme ovogodišnjeg državnog skupa bila je „Pedagog pred izazovom promjena“ i potaknula je veliki interes sudionika. Skup je, u ime ravnateljice Agencije za odgoj i obrazovanje Jadranke Žarković-Pečenković, otvorila Ivana Biljan, predstojnica Podružnice Agencije u Osijeku te viša savjetnica za stručne suradnike pedagoge.

Odabrana tema je više nego potrebna i aktualna. Živimo u svijetu sve bržih i intenzivnijih promjena. Svijet u kojemu živimo ogleda se u svim područjima pa tako i u sustavu odgoja i obrazovanja koje je, također, neprekidno izloženo promjenama. Mijenja se kontekst, mijenjaju se naši učenici i njihovi roditelji… potrebna je i promjena škole, učitelja i nastavnika, a onda i stručnih suradnika pedagoga koji bi trebali biti glavni inicijatori promjena u školstvu.

Na skupu se moglo čuti niz iznimno zanimljivih predavača koji su poticali na razmišljanje, promjene perspektive i uvide u vlastite kapacitete. Prvo plenarno predavanje održao je Bruno Šimleša, sociolog i pisac koji je govorio o odnosima i promjenama u odnosima na osobnom, ali i profesionalnom planu. Prof. dr. Sanja Smojver Ažić govorila je na temu „Izazovi poticanja osobnog i socijalnog razvoja u školskom okruženju“, s posebnim osvrtom na ulogu stručnih suradnika pedagoga. Prof. dr. Vesna Buljubašić govorila je o socijalnoj kulturu škole i nastave, a dr. sc. Ines Blažević predstavila je rezultate istraživanja pod nazivom „Utjecaj školskog kurikuluma na socijalni razvoj učenika“. Promjenama se bavila i mr. sc. Andrea Milić koja je svoje predavanje naslovila „Upravljanje procesima promjena“ te je održala i radionice u kojima su sudionici mogli istražiti koji su to otpori koji se javljaju kad su promjene u pitanju te kako se nositi s njima. Ksenija Matuš, prof., pozabavila se etičkim osnovama komunikacije te su i njezine radionice pružile mogućnost sudionicima da dublje istraže ovu temu.

Na kraju prvoga dana seminara mr. art. Miroslav Huzjak vodio je raspravu temeljenu na knjizi Amy Chua „Majka uspjeha – kako sam odgojila pobjednike“ koja problematizira različite kulturološke aspekte odgoja djece, modele roditeljskog odgoja i razvijanje izvrsnosti. U zanimljivoj i poticajnoj raspravi postavljena su brojna pitanja o postavljanju granica djeci i mladima u roditeljskom domu, ali i u školama. Što je to izvrsnost? Mogu li djeca biti kreativna? Mora li se i kada koristiti i prisila da bi djece stekla radne navike, samodisciplinu, samopoštovanje?

Tijekom seminara održan je i niz zanimljivih radionica: Otpori promjenama, mr. sc. Andrea Milić; Suradnja i timski rad, Željka Gomuzak Anić, prof.; Emocionalna i medijska pismenost, Zvjezdana Atlaga, prof.; Vještine „coachinga“, Danica Bavčević, prof.; Mapa profesionalnog razvoja učitelja, Bojana Gotlin, mag. predškolskog odgoja, Etičke osnove komunikacije, Ksenija Matuš, prof.; Pozitivna psihologija, dr. sc. Zlatka Kozjak Mikić; Emocije u nastavi, Ivana Lončarević, prof.; Pedagog i kultura škole, Ivana Biljan , prof.; Osobni i socijalni razvoj u školskom kurikulumu, Jadranka Domazet, viša savjetnica AZOO.

U završnoj evaluaciji sudionici su iskazali zadovoljstvo i ustvrdili da je cilj seminara postignut, smatraju se motiviranijima, osnaženima i ohrabrenima za hvatanje u koštac s promjenama s kojima se svakodnevno susreću. Ipak, „najvrednije je ono što je neprepričljivo“, a što ostaje kao dobar osjećaj, ponovno rasplamsani entuzijazam i dijeljenje iskustava među kolegama.

Više savjetnice za stručne suradnike pedagoge: Đurđica Kaurloto-Martinić i Mirjana Kazija