Najave i izvješća / 6. rujna 2018.

Održan stručni skup Nastava lektire u osnovnoj i srednjoj školi, nove ideje i pristupi čitanju i interpretaciji

U Klasičnoj gimnaziji u Zagrebu 31. kolovoza 2018. godine održan je stručni skup na temu Nastava lektire u osnovnoj i srednjoj školi, nove ideje i pristupi čitanju i interpretaciji namijenjen učiteljima i nastavnicima hrvatskoga jezika. Skup je organizirala dr. sc. Marijana Češi, viša savjetnica za hrvatski jezik u Agenciji za odgoj i obrazovanje nakon iznimno uspješnoga prošlogodišnjeg skupa na istu temu.

I ove se godine tražilo mjesto više. Naime, prijave su popunjene za dan i pol što je sjajan pokazatelj koliko su učitelji i nastavnici hrvatskoga jezika zainteresirani i motivirani za nove spoznaje  o pristupima i mogućnostima poticanja učenika na čitanje i interpretaciju lektirnih naslova.

Skup je otvorila Maja Zrnčić, viši savjetnik specijalist Ministarstva kulture Republike Hrvatske, voditeljica programa Ruksak pun kulture i koordinatorica Nacionalne strategije poticanja čitanja za razdoblje od 2017. do 2022. godine s predavanjem Zašto je važna Nacionalna strategija poticanja čitanja? u kojem je učitelje i nastavnike upoznala sa Strategijom i njezinim mogućnostima implementacije u odgojno-obrazovni sustav. Izrekavši: „Čitajmo da ne ostanemo bez riječi“, predavačica se nije poslužila samo zgodnom igrom riječima, već izrekla i poziv i apel, a ponajviše viziju u kojoj se kroz učinkoviti društveni okvir za podršku čitanja – čitalačka kompetencija razvija već od rođenja.

Đurđica Jelačić, učiteljica savjetnica u Osnovnoj školi Dobriše Cesarića, sudionicima skupa u svojem je predavanju Od Cesarića do Shakespearea predstavila svoje uspješne primjere iz dugogodišnje prakse te potaknula učitelje i nastavnike na nešto drugačije osmišljavanje, vođenje i realizaciju nastave lektire i jezičnoga izražavanja u kojoj će učenici biti potaknuti zadane naslove čitati s užitkom jer, kako su nas podsjetili predavačica i Daniel Pennac: „Glagol čitati ne podnosi zapovjedni način.“

Nastavnik hrvatskoga jezika Krasnodor Mikša, prof., profesor mentor u Srednjoj školi Bedekovčina, sudionicima skupa pokazao je kako u nastavi iskoristiti nove tehnologije kojima su naši učenici okruženi i kojima se svakodnevno služe. Predavanje je imalo za cilj potaknuti na nove pristupe lektirnim naslovima u okružju suvremenih medija s ciljem stvaranja čitalačkih navika i kulture. Mogli bismo zaključiti – ako ih ne možeš pobijediti, pridruži im se.

Valentina Lugomer, učiteljica mentorica hrvatskoga jezika u OŠ Izidora Kršnjavoga u Zagrebu i dramski pedagog, pokazala je kako koristiti dramski odgoj u nastavi lektire te upoznala sudionike skupa s Morenovim krugovima, tehnikom i metodom koju će polaznici skupa moći samostalno izvoditi sa svojim učenicima na satu hrvatskoga jezika ili pak u dramskoj skupini i tako im omogućiti novo iskustvo istraživanja, analiziranja i rada na tekstu.

Niz predavanja zaokružio je i zatvorio Tomislav Reškovac, prof., nastavnik filozofije, logike i književnosti te u Privatnoj klasičnoj školi, predavanjem na temu Nekanonsko čitanje kanonskih tekstova. Sudionike skupa svojim je razmišljanjima potaknuo na istraživanje različitih pristupa čitanju i interpretaciji kanonskih tekstova izazivajući ih i na svojevrsne: „igre čitanja“ kroz nekanonska čitanja kanonskih tekstova ili pak kroz uvođenje nekanonskih tekstova u nastavu lektire“.

U drugom dijelu skupa, učitelji i nastavnici sudjelovali su na dvosatnim radionicama na kojima su samostalno istraživali, analizirali i otkrivali nova iskustva i pristupe nastavi lektire kako bi kod svojih učenika još uspješnije razvijali čitalačku kompetenciju.