Najave i izvješća / 17. siječnja 2022.

Održan interdisciplinarni Državni stručni skup: Koncept prijenosa energije u ekosustavima u skladu s kurikulumima biologije, fizike i prirode

Državni stručni skup Koncept prijenosa energije u ekosustavima u skladu s kurikulumima biologije, fizike i prirode na kojem je tijekom dva dana sudjelovalo nešto više od 700 sudionika, učitelja i nastavnika biologije, fizike i prirode, održan je 4. i 5. siječnja  putem online platforme Zoom.

Sudionike skupa pozdravila je ravnateljica Agencije za odgoj i obrazovanje  dr. sc. Dubravka Brezak Stamać i podržala održavanje interdisciplinarnih skupova. Tijekom prvog dana skup je moderirala dr. sc. Verica Jovanovski, viša savjetnica za fiziku i učeničko poduzetništvo iz Agencije za odgoj i obrazovanje koja je održala i uvodno izlaganje pod nazivom Razlike između interdisciplinarnosti, multidisciplinarnosti i transdisciplinarnostite je sudionike upoznala o važnosti obrazovanja utemeljenog na različitim disciplinama i metodologijama, njihovim stalnim preispitivanjima i trajnom povezivanju.

Poznati hrvatski znanstvenik i popularizator znanosti, dr. sc. Saša Ceci s Instituta Ruđer Bošković iz Zagreba svojim predavanjem Ne može nastati, ne može nestati, a nekud ide!? dao je odgovor na mnogobrojna pitanja koja su vezana za tumačenje energije učenicima osnovnih i srednjih škola te i tijekom stanke odgovarao na pitanja zainteresiranih sudionika.

Izlaganjem pod nazivom Vodikovo energetsko carstvo,  prof. dr. sc. Jasna Horvat i prof. dr. sc Josipa Mijoč s Ekonomskog fakulteta u Osijeku, sudionike su potakle na promišljanje o vodiku kao početku svega te ih upoznale s projektima u koje se mogu uključiti i sudjelovati u Milenijskom  natjecanju iz kreativne industrije.

Biljne pigmente-sinergiju fizikalno-bio-kemijskih procesa i svoje istraživanje o pretvorbi svjetlosne energije u kemijsku kroz fotosintezu u biljkama, prezentirali su izv. prof. dr. sc. Miroslav Lisjak s Fakulteta agrobiotehničkih znanosti iz Osijeka i nastavnica fizike Karolina Dvojković, prof. iz Gimnazije Vukovar iz Vukovara.

Primjer dobre prakse kroz interdisciplinarno poučavanje (fizika-biologija) pokazali su nastavnici Spomenka Hardi, mag., Sanja Mijakić, mag. i Filip Babić, mag. iz Gimnazije A. G. Matoša iz Đakova svojim izlaganjem Elektromagnetsko zračenje i učinak staklenika.

S koliko energije razumijemo energiju – usvajanje koncepata za učenike s teškoćama u učenju, učiteljicaDoroteja Domjanović Horvat, prof. iz Osnovne škole Lug pokazala je sudionicima kako se tema energije može približiti učenicima koji imaju poteškoće i potrebna im je prilagodba.

Drugi dan skupa, 5. siječnja 2022. godine, moderirala je viša savjetnica za biologiju Marina Ništ, prof. i sudionike provela kroz program koji im je omogućio nove spoznaje o mogućnostima proučavanja energije iz perspektive stručnjaka iz područja fizike, elektrotehnike, medicine i biologije.

Elektromagnetsko zračenje iz svemira i spoznaje o istome, prezentirao je doc. dr. sc. Dario Hrupec s Odjela za fiziku iz Osijeka te su sudionici dobili vrijedne informacije o novim istraživanjima i dostignućima u području astronomije.

Josip Skejo, dipl. inž., docent na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Zagrebu, svojim predavanjem Od geokemije do eukariota: energetika života zaintrigirao je sudionike pitanjima o predispoziciji za nastanak života i energiji u praoceanima.

Izuzetno dinamično i zanimljivo predavanje Utjecaj energetskih pretvorbi na okoliš održao je prof. dr. sc. Damir Šljivac, predstojnik Zavoda za elektroenergetiku Fakulteta elektrotehnike, računarstva i informacijskih tehnologija u Osijeku. Na brojna pitanja sudionika odgovorio je naknadno u pisanom obliku.

Prof. dr. sc. Marija Heffer, voditeljica Katedre za biologiju Medicinskog fakulteta u Osijeku, svojim predavanjem Pokaži mi svoju mt DNA pa ću ti reći od kuda si!, oduševila je veliki broj sudionika. Govorila je o utjecaju mitohondrijske DNA na specifične mutacije koje su se udomaćile u nekoj populaciji čime se razvijaju određene osobine, npr. trčanje maratonskih udaljenosti, nošenje tereta na velikim visinama, adaptacija na velike hladnoće, ali i povezanost s određenim kroničnim bolestima.

I tijekom drugoga dana skupa, sudionici su imali priliku poslušati primjere dobre prakse.  Učiteljica biologijeAndreja Dorić, prof. i stručna suradnica knjižničarka Nataša Mesić Muharemi, prof. iz Osnovne škole Darda pokazale su odličan primjer suradnje. “Energično” po GIK-u,  naziv je njihovog izlaganja kojim su prikazale ostvarivanje istih ishoda na dvije razine s obzirom na uzrast učenika,  korelaciju biologije s domenom knjižnice i pretraživanja, vrednovanje informacija kao i uporabu ICT-a u radu učenika te mnogo aktivnosti koje su provele s učenicima i potaknule sudionike na primjenu u njihovim školama.

Što klima s grijanjem kuća ima? naziv je izlaganja kojim su učiteljice biologijeNataša Kletečki, Osnovna škola Bogumila Tonija iz Samobora i Anita Belančić,, Osnovna škola I. Brlić Mažuranić iz Ogulina prikazale zajednički projekt učenika iz tri škole u Hrvatskoj a sudionici su ga prepoznali kao kvalitetan primjer istraživačkog učenja.

Predavanjem, Primjena istraživačkog učenja u makrokonceptu: Energija u živome svijetu viša savjetnica za biologiju Marina Ništ, prof. podsjetila je sudionike na korake u istraživačkom učenju primjenjivom na redovnoj nastavi.

Tijekom cijeloga skupa ostvarena je interakcija te su nakon svakog izlaganja sudionici bili pozvani dati svoj komentar ili vlastiti primjer dobre prakse.

Nakon kratke refleksije skup je priveden kraju, a sudionici su pozvani ispuniti evaluacijski listić. Sudionici su skup odlično ocijenili. Pohvalili su organizaciju, odlične i inspirativne predavače, aktualna, predavanja, naveli da je puno prikazanoga primjenjivo u praksi, Jako dobrom smatraju ideju spajanja fizike i biologije jer su biolozima sada puno jasniji pojmovi iz fizike, a i fizičarima je zanimljiva ovakva fuzija koja puno bolje objašnjava pojave u živom i neživom svijetu.

Detaljnija analiza evaluacije skupa nalazi se u prilogu.

Evaluacija

(docx: 42,98 KB)

Preuzmi