Najave i izvješća / 8. studenoga 2012.

Nova postčitalačka generacija nameće nužnost promjena onog što i kako čitamo i pišemo

simpozij1_mU Vodicama je 7. studenoga 2012. godine započeo s radom IV. Simpozij učitelja i nastavnika hrvatskog jezika pod nazivom ‘Čitanje za školu i život’, na kojem sudjeluje preko 450 učitelja i nastavnika. Predavanja na Simpoziju će održati ugledni hrvatski književnici, akademici, profesori, učitelji i nastavnici koji se temom čitanja bave iz različitih perspektiva.

Uzimajući u obzir da brojna istraživanja pokazuju kako razina čitalačke pismenosti kod hrvatskih učenika nije zadovoljavajuća, Agencija za odoj i obrazovanje, odnosno organizacijski odbor IV. Simpozija, uvidio je potrebu organizacije šire i opsežnije rasprave na temu ‘Čitanje za školu i život“.

Cilj Simpozija je osvijestiti činjenicu da je čitanje najkompleksiji oblik kognitivnog utjecaja na čovjeka, upoznati nove načine poučavanja književnosti usmjerene prema učeniku i nove strategije čitanja književnih i neknjiževnih tekstova, osvijestiti važnost uporabe različitih tipova tekstova, upoznati problema, potrebe, smetnje i interese učenika vezane za proces čitanja, načine propitivanja čitanja, suvremenu književnu produkciju i čitalački interes kao i prisjetiti se zašto treba čitati priče.

Na otvaranju Simpozija naglašena je važnost i uloga učitelja i nastavnika hrvatskog jezika u poticanju, motiviranju i odabiru tekstova, budući je temeljni cilj nastave hrvatskoga jezika osposobljavanje učenika za jezičnu komunikaciju koja im omogućuje ovladavanje sadržajima svih nastavnih predmeta i uključivanje u cjeloživotno učenje.

simpozij2_mPozdravnu riječ sudionicima uputilia je pomoćnica ravnatelja Agencije za odgoj i obrazovanje Sanja Urek koja je istaknula da je čitanje temeljna jezična djelatnost i da svi moramo pronalaziti načina kako motivirati i zainteresirati učenike da čitaju više i time unaprijede svoje čitalače kompetencije. Uspješan rad i boravak u Vodicama zaželio je dogradonačelnik Luka Lipić.

Uvodno predavanje održao je književnik, publicist i novinar Jurica Pavičić naglasivši  „da književnost više nije glavni lik koji priča priču i nije bitna sastavnica kulture mladih“ i  da se danas usrećemo s „prvom pravom postčitalačkom generacijom“, generacijom kojoj knjiga i čitanje na hrvatskom jeziku nije dio kolektivnog iskustva, te istaknuo kako se svi mi, ali i književnost moramo mijenjati s obzirom na tehnološku revoluciju.

simpozij3._m– Današnja generacija čita puno, ali malo knjiga, uglavnom čitaju s ekrana i najčešće na engleskom jeziku. Suočavamo se s promjenama i te promjene traže da se svi mi mijenjamo: mi koji pišemo, nastavnici, škole, nastavni planovi i programi, jer ako se ne budemo znali mijenjati čini mi se da bi svi skupa mogli postati jedan veliki muzej voštanih figura – kazao je Jurica Pavičić.

Simpozij traje do 10. studenoga 2012. a pred učiteljima i nastavnicima tijekom trajanja simpozija još će govoriti i akademik Milivoj Solar, ugledna slovenska znanstvenica Meta Grosman, književnik Krešimir Bagić te mnogi drugi.Izuzetno dobro posjećeni Simpozij sa zanimljivim i relevantnim predavačima i temama pripremili su i organizirali viši savjetnici za hrvatski jezik AZOO-a, Linda Grubišić Belina, Jasna Pandžić, Anđa Suvala,Tamara Zadravec i Srećko Listeš.