Strategiju rad s udžbenicima neće kreirati nakladnici već Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta, poručio je ministar dr. sc. Željko Jovanović na državnom stručnom skupu ravnatelja srednji škola i učeničkih domova u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje. Pred više od 300 ravnatelja srednjih škola i učeničkih domova u Opatiji ministar je potvrdio da je u pripremi nova generacija udžbenika koja će biti u upotrebi od 2014/2015. godine.
Novi udžbenici bit će metodološki suvremeniji, pravopisno usklađeniji, unijet će se sadržaji za obradu zdravstvenog i građanskog odgoja, medijske kulture i poduzetništva, uklonit će se zastarjelost u informatici, geografiji, povijesti i filozofiji, uklonit će se spolne nejednakosti i nezastupljenost manjina.
Ministar se osvrnuo na poruke nakladnika koji tvrde da će udžbenici biti puni grešaka jer ih moraju raditi na brzinu. – Ako imamo takvog nakladnika, onda je jasna poruka da je to loš nakladnik. Ukoliko rade udžbenike u zadnji trenutak, ponašaju se kao da su udžbenici bilten koji se fotokopira i nakon toga prodaje. I to je bitna poruka povjerenstvu koje će prosuđivati udžbenike – istaknuo je ministar Željko Jovanović. Zakon je predvidio da se udžbenici mijenjaju svake četiri godine jer je pretpostavka da će u tom vremenu mnogi udžbenici metodički i sadržajno zastarjeti. Udžbenici koji su trenutačno u upotrebi stari su u prosjeku osam godina, neki po 15 i 20 godina. Ministarstvo izrađuje nekoliko pravilnika kojima će se od nakladnika tražiti da udžbenici budu kvalitetniji, jeftiniji i tanji.
Odgovorio je i na kritike onih koji tvrde da će se zbog novih predmetnih kurikuluma već slijedeće godine morati tiskati novi udžbenici. – Svi ste svjedoci koliko je trajala izrada strukovnih kurikuluma, gotovo dvije godine. Nakon što se donese Strategija odgoja i obrazovanja krenut će se u izradu predmetnih kurikuluma što će potrajati još barem dvije godine. Prema tome, kada bi sada rekli da nećemo tiskati nove udžbenike, onda bi neki udžbenici trajali još narednih deset godina – naglasio je ministar Jovanović.
Upravljanje kvalitetom škole
Središnja tema državnog stručnog skupa ravnatelja srednjih škola i učeničkih domova bila je upravljanje kvalitetom. Ako želimo kvalitetno, moderno društvo, državu slobodnih ljudi, koji se ne boje, onda se moramo boriti protiv neznanja. Kvaliteta u obrazovnom sustavu može biti jako ugrožena nasiljem i korupcijom, kazao je ministar, podsjećajući na korupcijske afere na osječkom i zagrebačkom sveučilištu te nezakonite upise u srednje škole zbog čega je smijenjeno 14 ravnatelja.
– Ministarstvo je bez oklijevanja krenulo u rigoroznu borbu protiv nezakonitih upisa u srednje škole. Bio sam iznenađen podrškom smijenjenim ravnatelja, ali treba reći smijenjeni su jer su kršili zakon – kazao je ministar znanosti Željko Jovanović.
E-upisima izbjeći će se ovakve nezakonitosti u srednjim školama i smanjit slučajevi korupcije. Takvim načinom upisa, kazao je ministar, šalje se poruku svima da je Hrvatska društvo jednakih šansi i da svatko može, prema svojim sposobnostima i ovisno o uspjehu, upisati školu koju želi. Izrada Odluke o upisu i struktura upisa biti će gotova da 20. travnja, a do 15. travnja u sve osnovne škole krenut će brošura o upisima za srednje škole. Edukacija razrednika osnovnih škola je provedena, prve prijave učenika osnovnih škola bit će moguće od 15. travnja, kada im se savjetuje da provjere podatke i isprave eventualne pogreške. Prijave obrazovnih programa bit će moguće od 9. svibnja, zaključivanje liste prioriteta 26. svibnja, a konačne ljestvice poretka tek od srpnja, najavio je ministar znanosti obrazovanja i sporta.
25 novih strukovnih kurikuluma
Ravnatelje je podsjetio i na novi Pravilnik o polaganju državne mature, Zakon o Hrvatskom kvalifikacijskom okviru (HKO), Strategiju razvoja odgoja i obrazovanja i nove strukovne kurikulume. Neki kurikulumi izrađeni su 1996. godina i njihova sadržaja promjena je neophodna. Po novoj metodologiji izrađeno je 25 strukovnih kurikuluma od kojih su tri potpuno nova programa zanimanja. Kroz ovakve strukovne kurikulume, naglasio je, počinje živjeti Hrvatski kvalifikacijski okvir.
– HKO predstavlja napokon ono što svi želimo, da se u hrvatskim školama školuju djeca koja će po završetku svog školovanja dobiti radnom mjesto od kojeg će moći pošteno živjeti. HKO povezuje obrazovanje s tržištem rada. Ne ukida Bolonju, kao što je pogrešno protumačeno, nego je alata koji će ispraviti sve ono loše što je Bolonja uvela u visokoobrazovnih sustav – kazao je ministar.
Stručno usavršavanje
Govoreći o kvaliteti odgojno-obrazovnog sustava Vinko Filipović, ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje, naglasio je da se samo stručnim usavršavanjem i cjeloživotnim učenjem može odgovoriti na kvalitetu. Činjenica da se trećina odgojno-obrazovnih radnika stručno ne usavršava, kazao je, mora zabrinuti sve, a suodgovornost za to snose i Agencija za odgoj i obrazovanje i ministarstvo i ravnatelji škola. Ali najviše nastavnici koji misle da se ne trebaju stručno usavršavati.
– Agencija za odgoj i obrazovanje prošle je godine organizirala 1020 stručnih skupova na kojima je sudjelovalo 26.319 odgojno-obrazovnih radnika, a ako znamo da ih ima oko 65 tisuća to je daleko ispod onoga što bismo željeli. Na 3.516 skupova voditelja županijskih stručnih vijeća, koji za škole ne iziskuju troškove, sudjelovalo je 32 tisuće učitelja i nastavnika, što opet nije dovoljno – naglasio je Vinko Filipović i pozvao ravnatelje da svojim prijedlozima sudjeluju u kreiranju sadržaja i tema stručnog usavršavanja.Izrazio je također zadovoljstvo provedbom programa zdravstvenog odgoja navodeći da su se dosad svi roditelji i aktivisti koji su se protivili zdravstvenom odgoju mogli uvjeriti da su iznesene negativnosti u vezi s tim bile neistinite.
Prvo predavanje na skupu održala je prof. dr. sc. Gordana Buljan Flander, ravnateljica Poliklinike za zaštitu djeca Grada Zagreba. Upozoravajući na uzroke i rizične faktore pojave nasilja kod djece ustvrdila je da je nasilje među djecom u prorastu i da je okrutnije. –Koliko god policijske statistike možda pokazuju da se smanjio broj slučajeva nasilja među djecom, čini mi se da ga je sve više i da je okrutnije, posebno nasilje preko interneta i društvenih mreža – istaknula je Gordana Buljan Flander. Naglasila je da je u smanjenju vršnjačkog nasilja najvažnija prevencija i proaktivno djelovanje uz suradnju škole, roditelja, centara za socijalnu skrb, ministarstva i drugih.
U nastavku rada skupa, kojeg je organizirao i vodio dr. sc. Oleg Đaković, viši savjetnik za ravnatelje AZOO-a, izlagat će Ankica Nježić, pomoćnica ministra znanosti, obrazovanja i sporta, dr. sc. Petar Bezinović i dr. sc. Stjepan Stanišić predstavit će tijek izrade Strategije razvoja znanosti i obrazovanja. O osiguranju kvalitete sutava odgoja i obrazovanja predavat će dr. sc. Sanja Smojver –Adžić, a dr. sc. Vesna Kovač predstavit će kolegijalno upravljanje kao pretpostavka učinkovitog upravljanja kvalitetom škole. Bit će predstavljene i osnovneodrednice Kurikuluma građanskog odgoja i obrazovanja, procedure i programi pripravničkog staža i kvalitetno obrazovanje talentiranih sportaša.