U Zadru je od 7. do 9. siječnja 2015. održan Državni stručni skup učitelja i nastavnika matematike. Okupilo se 368 sudionika iz osnovnih i srednjih škola da bi proučili nove pristupe poučavanja matematike. Nastupom ženske klape Petrovke čije su članice učiteljice i ravnateljica OŠ Petra Preradovića započelo je skup koji je poticajnim riječima otvorio ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Vinko Filipović.
Za svečanost prvog dana otvaranja posebno su se pobrinuli učenici Srednje škole Ivana Meštrovića iz Drniša koji su uz mentorstvo svojih nastavnica matematike Zlate Bilanđije, Gabrijele Malenice i Olge Nerlović te uz podršku ravnatelja Ivana Zeljka izradili instalaciju Sjajna misao i osmislili Interaktivnu matematičku učionicu. Učenici su pokazali kako interdisciplinarnim pristupom učenju mogu kreirati vrijedne eksponate, a svoja znanja pokazali zavidnom vještinom prezentiranja te su strpljivo pojasnili posjetiocima u kojim se kontekstima može otkrivati i učiti matematika.
Cilj skupa je bio ukazati na različite suvremene pristupe u matematičkoj edukaciji. Aktualizirana je i obrađena problematika (ne)snalaženja učenika u zadacima koji zahtijevaju situacijsko prepoznavanje i primjenu matematičkih koncepata što čini suštinu matematičke pismenosti. Predavanjima stručnjaka s područja matematičke edukacije, fizike, medicine i kognitivne psihologije nastojala se ukazati potreba, svrha i mogućnost korištenja velikog broja različitih konteksta pri poučavanju matematičkih sadržaja, a kroz radionice koje su vodili učitelji i nastavnici bilo je pokazan niz primjera korištenja konteksta u nastavi matematike.
Predavanja su održali brojni sveučilišni profesori: prof. dr. sc Vesna Vlahović Štetić: Matematika x kontekst = znanja za život, dr. sc. Maja Cindrić: Od uzoraka do algebarskih izraza, dr. sc. Ljerka Jukić Matić: Singapurska matematika, prof. dr. sc Ivica Puljak: Vjerojatnost i statistika u otkriću Higgsovog bozona, prof. dr. sc Marija Heffer: Neurobiologija motivacije, dipl. ing Ivo Baras: Matematika (računalne) igre, doc. dr. sc. Tomislav Šikić: Matematika u okruženju između PISA istraživanja i državne mature, doc. dr. sc. Snježana Braić: S matematikom kroz život.
Korisna predavanja pripremili su učitelji i nastavnici: Jurica Barišin,: Kontekstni zadaci s državne mature, Šime Šuljić: Matematika svakodnevnice – dobar smjer?, Vesna Josipović : Led rasvjeta, Tamara Srnec: Matematičko modeliranje i problemski zadaci – primjeri, ideje i zablude, Alen Andrijić: Integrirana nastava matematike u funkciji građanskog odgoja; Marina Njerš: Matematika u kontekstu građanskog odgoja.
Poseban interes, osim osvrta na PISA i TIMSS istraživanja, izazvale su teme iz Građanskog odgoja i obrazovanja koje će pomoći učiteljima i nastavnicima implementaciju prikladnih sadržaja kroz nastavu matematike. Pokazalo se da su brojne mogućnosti kojima matematika može dati značajan doprinos na tom području.
Viši savjetnici za matematiku temama: Matematika u kontekstu (Dajana Zucić), Matematika u kontekstu ili “čista” matematika (Mirjana Konosić), Matematika u kontekstu europskih obrazovnih trendova (Antonela Czwyk Marić) opisali su samu ideju učenja u kontekstu, dali smjernice za rad kroz primjere dobre prakse kod nas i u ostalim europskim državama te se kritički osvrnuli na pravu mjeru ovog načina poučavanja kao jednog od mogućih u nastavnoj praksi. Viša savjetnica Marina Ništ je učiteljima pokazala kako dobro osmisliti aktivnosti na radionici Suradničko učenje
Radionice s konkretnim primjerima matematike u kontekstu bile su najvažniji dio skupa i unatoč brojnim različitim i dobro osmišljenim temama te ponavljanju nekih radionica za koji je pokazan najveći interes, na žalost, nije bilo dovoljno vremena da bi svi zainteresirani mogli u većem broju i sudjelovati. Preporučujemo ih voditeljima Županijskih stručnih vijeća da ih uvrste u svoj program rada.
Radionice su pripremili učitelji dijeleći svoja dobra iskustva i otkrivene ideje: Natjecanje u razredu ili kako održati nezaboravan sat matematike (Nela Negotić), MPT Građanski odgoj i obrazovanje (Helena Šimićević- Mandac), Primjene u praksi (Elza Franin), Frenje -franje, pikule, klikeri i bove (Emir Agić), Gdje se krije kosinusov poučak u Prodajnom centru? (Dobrila Gotovac Stipaničev), Matematika na Marjanu (Gabrijela Šitum i Marko Višić), Zadaci sa šibicama u kontekstu igre (Stjepan Špoljarec), Uloga modela u poučavanju (Kristina Vučić i Sanja Ivanović), Epidemije – matematičko modeliranje (Branka Burazer), Slatka matematika (Marija Zovko), Sportska fiziologija i statistika (Karolina Brleković i Jelena Noskov), Problem parkiranja (Ranko Vujević).
Korisne informacije o projektu E-škole dala nam je u svom izlaganju Branka Vuk, zamjenica ravnatelja CARNnet-a, uputivši poziv školama da se prijave za sudjelovanje u pilot projekt. Predstavljeni su i projekti DigiSkills i V-ALERT, voditeljice dr. sc. Andrine Granić (PMF, Split) kao repozitorij korisnih materijala za korištenje u nastavi s mogućnošću objave vlastitih primjera dobre prakse.
Vjerujemo da su ostvarila očekivanja učitelja iskazana u anketi: „Očekujem da sve bude u kontekstu.“ „Profesionalno usavršavanje, nove ideje za nastavu, nova matematička poznanstva, dobar matematički provod!“, „Nove ideje u nastavi matematike, životna matematika, europski obrazovni trendovi“.
Neka mišljenja sudionika o skupu: Skup je bio vrlo zanimljiv i na visokom stručnom nivou; predavanja i radionice naših kolega izazvale su u meni osjećaje ponosa zbog posla koji radim i u kojem se usavršavam; Više radionica i dovoljno vremena da ih odradimo, manje teorije; Ponudom znanstvenih predavanja skup je dobio težinu na kriteriju originalnosti.
Najviše ih je smetalo: Nije mi se svidjelo što sam morala birati između radionice i predavanja koja su mi bila podjednako zanimljiva ali je bilo je matematički turbo; Nemogućnost sudjelovanja na nekim radionicama zbog velikog broja zainteresiranih.
Najviše im se svidjelo: Zadaci i ideje koje mogu primijeniti u nastavi, Sve mi se svidjelo, najviše što su predavanja i radionice bili šaroliki i zanimljivi, radna i ugodna atmosfera, puno dobre energije; Zanimljivi sadržaji i dobro pripremljeni predavači i voditelji radionica; Dobra organiziranost, zanimljive teme i ugodno okruženje.