Može li se u postojećem školskom sustavu biti kreativan i inovativan i kakva je uloga školskih pedagoga u tome? Potiče li i ohrabruje sustav obrazovanje učitelje da prepoznaju kreativne učenike i koliko i sami mogu i smiju biti kreativni?
To su samo neka od pitanja na koje tijekom modularnog stručnog usavršavanja nastoje odgovoriti stručni suradnici pedagozi u osnovnim i srednjim školama.
Seminar su organizirale više savjetnce za školske pedagoge Đurđica Kauroto-Martinić i Mirjana Kazija, a obuhvatio je 30 pedagoga iz osnovnih i srednjih škola od Istarske do Dubrovačko- neretvanske županije.
Prvi modul održan je početkom listopada 2010. u živopisnom Skradinu gdje su se pedagozi bavili umjetničkim izrazom u školi, posebno likovnošću kroz koji je moguće raditi na promjeni načina promatranja, razmišljanja, a onda i rada s učenicima. Inspirativo, interaktivno, predavanje profesora Miroslava Huzjaka, s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu, omogućilo je razvijanje rasprave o stereotipima, shemama i uniformiranju mišljenja u školama te potrebi promjene ustaljnih obrazaca poučavanja i odnosa koji u školama vladaju.
Drugi modul održan je 9. i 10. svibnja 2011. u Poreču, a tema je bila «Inovativnost i kreativnost u prirodoslovlju». Cilj ovoga modula bio je da se sudionici upoznaju s karakteristikama uspješnih, vrhunskih mentora i načinima njihova rada i da prepoznaju mogućnosti koje im nudi njihova lokalna zajednica da bi izašli iz škola i proširili mogućnosti učenja i poučavanja za svoje učenike.
Sudionici su posjetili Javnu ustanovu Kamenjak, park prirode na najjužnijem dijelu Istarskog poluotoka. U terenskom radu uz stručno vodstvo ravnatelja ustanove profesora biologije Nevena Iveše, „pročešljali“ su taj jednistveni ambijent i upoznali se s edukativnim sadržajima koje on nudi.
U večernjim satima održana je pedagoška radionica u kojoj su sudionici raspravljali o četiri pitanja koje smatraju ključnima: Treba li škola kreativnost i treba li kreativnost školu, Što školski pedagog mora, a što može da bi u školi poticao kreativnost, Gdje je prostor kreativnosti u školskim programima i Što je čija uloga u školi?
Sljedećeg jutra, sudionici su u posjetili glasoviti Znanstveno edukacijski centar u Višnjanu i poslušali iznimno zanimljivo predavanje profesora Korada Korlevića te se upoznali sa sadržajima koje Centar nudi u edukaciji djece i mladih.
U zaključnoj raspravi utvrđeno je da je riječ o ključnoj temi za naš obrazovni sustav. Poticanje kritičkog mišljenja, uvažavanje različitosti, razvijanje potencijala svake osobe i razumijevanje kreativnosti i inovativnosti kao nečega što je, u većoj ili manjoj mjeri moguće razviti kod svakog djeteta, iznimno je važno za sve koji se bave odgojem i obrazovanjem. Nadalje, važno je i povezivanje formalnog i neformalnog obrazovanje i izlazak iz okvira škola da bi se osuvremenila nastava i učinila atraktivnijom i učinkovitijom.
Kvalitete učitelja također su iznimno važne. Učitelj treba neprekidno raditi na svojim kompetencijama, ali i na osobnim kvalitetama. Dobar učitelj mora biti entuzijastičan, autentičan te i sam težiti krativnosti i inovativnosti u vlastitom radu. Mora imati smisla za humor, biti uporan, dosljedan i podrška svojim učenicima. Na koncu, on je i uzor te djeluje svojim primjerom.
Seminar će se nastaviti i u trećem modulu na jesen gdje će školski pedagozi nastaviti istraživati ovo neiscrpno i posebno važno područje.
Viša savjetnica za stručne suradnike pedagoge, Mirjana Kazija, prof.