Objave / 5. rujna 2024.

Edukacija o prometnoj kulturi temelj je za povećanje sigurnosti učenika i mladih u prometu

Edukacija o prometnoj kulturi i sigurnosti djece u prometu je izuzetno važna kako bi se spriječile teške prometne nesreće i smanjio broj stradale djece u prometu, a da bi se to postiglo potreban je angažman i podizanje svijesti o prometnoj kulturi svih u društvu, od učitelja, ravnatelja škole, policije, prometnih stručnjaka, lokalne zajednice i roditelja.

Poruka je s državnog stručnog skupa „Inovativni pristupi i stručne kompetencije u promicanju prometne sigurnosti i kulture u osnovnoškolskom obrazovanju“ koji je u organizaciji Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu i Agencije za odgoj i obrazovanje, uz potporu Učiteljskoga fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatskoga autokluba, Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih te Ministarstva unutarnjih poslova Republike Hrvatske održan 4. rujna 2024. godine na Sveučilištu u Zagrebu.

foto HINA/ Admir BULJUBAŠIĆ

Na stručnom usavršavanju, koje je imalo za cilj jačanje svijesti ravnatelja o važnosti pružanja podrške učiteljima i učenicima u ostvarenju ishoda učenja vezanih uz sigurnost prometa i prometnu kulturu, sudjelovalo je 500 ravnatelja osnovnih škola iz cijele Hrvatske te načelnici policijskih postaja RH-e. Okupljene su uvodno pozdravili potpredsjednik Vlade RH-e i ministar unutarnjih poslova dr. sc. Davor Božinović, ministar znanosti, obrazovanja i mladih prof. dr. sc. Radovan Fuchs, rektor Sveučilišta u Zagrebu prof. dr. sc. Stjepan Lakušić, dekan Fakulteta prometnih znanosti izv. prof. dr. sc. Marko Šoštarić i v. d. ravnatelja Agencije za odgoj i obrazovanje Daria Kurtić, prof.

Podpredsjednik Vlade RH-a i ministar dr. sc. Davor Božinović istaknuo je  da se skup organizira u sklopu Nacionalnog programa sigurnosti prometa na cestama, znanstveno je utemeljen i dopunjen iskustvima koje je prometna policija prikupila u praksi.

Izlaganje je započeo podatcima o broju stradalih u prometu. – Prošle je godine na današnji dan bilo 167 poginulih u prometu, a ove godine do sada imamo 166 što je približno isto, no ijedna smrtno stradala osoba je previše, a pogotovo dijete – kazao je Božinović. Dodao je da aktivan angažman u  školskom sustavu može dugoročno promijeniti ono što nije na zadovoljavajućoj razini, a to je prometna kultura, jer godišnje imamo oko 750.000 prekršaja, što u prosjeku znači da je svaki treći vozač u Hrvatskoj učinio prekršaj. – Ne postoji zakon koji to može riješiti sam od sebe i pristup mora biti širi na temelju znanstvenih analiza i komparativne prakse u drugim zemljama – rekao je Božinović.

Ministar znanosti, obrazovanja i mladih prof. dr. sc. Radovan Fuchs naglasio je kako je ovaj skup od iznimne važnosti i da se u obrazovnom sustavu vodi briga o primjeni kurikuluma te kako educirati ne samo djecu i učenike, nego i nastavnike i ravnatelje pri čemu je najveća uloga Agencije za odgoj i obrazovanje. – Sigurnost i prometna kultura djece i mladih su veoma važni, no osim u školama potreban je i rad roditelja s djecom. To je vrlo širok aspekt, a ministarstvo će apsolutno davati potporu da se Nacionalna strategija i njezini ciljevi u što većoj mjeri ostvare – naglasio je ministar Fuchs.

foto HINA/ Admir BULJUBAŠIĆ

– Želimo da u svom veselom okruženju djeca budu sigurna na putu do škole i iz škole do kuće. Prometna kultura se gradi, promet ne štedi nikoga i upravo zato trebamo educirati od mlade dobi –  istaknuo je rektor Sveučilišta u Zagrebu prof. dr. sc. Stjepan Lakušić. Zahvalivši sudionicima što su prepoznali potrebu za održavanjem skupa na ovu temu prije početka nove školske godine, dekan Fakulteta prometnih znanosti izv. prof. dr. sc. Marko Šoštarić podsjetio je na kontinuirani rad brojnih stručnjaka na fakulteta u sklopu Centra izvrsnosti cestovnoga prometa, a s ciljem unaprjeđenja edukacije iz područja prometne sigurnosti. – Svi trebamo djelovati prvo preventivno, a uloga ravnatelja, profesora i učitelja je ključna jer oni integriraju sva ta znanja u svoju nastavnu djelatnost. U tom procesu važan je razvoj inovacija u pristupu i razvoju tehnologija te kvalitetna suradnja s lokalnim vlastima – kazao je dekan Šoštarić. Edukacija je jedno od najvažnijih područja na koje možemo djelovati da bi se povećala sigurnost prometa i spriječile teške prometne nesreće, ali je prekasno ako edukacija počne tek u autoškolama, naglasio je. Naglasivši važnost suradnje institucija po pitanju sigurnosti u prometu i implementacije boljega, novoga sustava edukacije u školske kurikulume Daria Kurtić, v. d. ravnatelja Agencije za odgoj i obrazovanje, istaknula je da je današnji stručni skup za ravnatelje početak kontinuiranih edukacija Agencije, Fakulteta prometnih znanosti i MUP-a, koja će se nastaviti edukacijom za učitelje do kraja tekuće kalendarske godine. Dogovorene su tri edukacije na godišnjoj razini tijekom daljnje suradnje svih institucija.

foto HINA/ Admir BULJUBAŠIĆ

Nakon uvodnih izlaganja uslijedila su predavanja profesora i stručnjaka o važnosti poučavanja sigurnosti u prometu i prometne kulture u osnovnoškolskom obrazovanju, o suvremenim pristupima učenju, zatim konkretnije o prometnim nesrećama u kojima stradaju djeca te o primjerima dobre prakse u osnovnim školama. Doc. dr. sc. Dario Babić, sa Sveučilišta u Zagrebu, Fakultet prometnih znanosti, održao je predavanje o važnosti poučavanja sigurnosti prometa i prometne kulture u osnovnoškolskom obrazovanju. Pozivajući se na primjere dobre inozemne prakse u edukaciji o prometnoj sigurnosti u Finskoj, Belgiji i Nizozemskoj, ravnateljima je govorio o strategiji za uključivanje prometne sigurnosti u školski kurikulum. Zaključno, istaknuo je važnost intenziviranja edukacija prema postojećim kurikulima uz integriranje što više tema iz sigurnosti prometa i prometne kulture te tema o novim tehnologijama i opasnostima. Predložio je ravnateljima imenovanje učitelja zaduženog za sigurnost prometa na razini škole te da s lokalnim Policijskim postajama i HAK-om dogovore provođenje preventivnih aktivnosti i programa.

Inovativne nastavne strategije i metode za učinkovitu realizaciju odgojno-obrazovnih ciljeva u ovom području te profesionalne kompetencija učitelja, ključne za uspješno poučavanje prometne sigurnosti i promicanje prometne kulture među učenicima predstavile su izv. prof. dr. sc. Višnja Rajić i izv. prof. dr. sc. Alena Letina s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. U izlaganjima su naglasile potrebu za kontinuiranim stručnim usavršavanjem učitelja, organiziranjem stručnih edukacija te pristupom relevantnim edukativnim resursima.

Ove je godine u prometu ukupno nastradalo 631 dijete, od toga pet smrtno, 536 ih je lakše, a 90 teže ozlijeđeno. U usporedbi s istim razdobljem lani poginulo je dvoje djece manje, a bilježi se i smanjenje teških ozljeda, istaknuo je voditelj Službe prometne policije Josip Mataija. Upozorio je da čak 60 posto djece stradaju kao putnici u vozilima roditelja. Pozvao je prvenstveno vozače, uoči početka nove školske godine, na povećan oprez te najavio da će policija u sklopu tradicionalne akcije „Poštujte naše znakove“ pojačano nadzirati promet u zonama škola, pomagati djeci pri prelasku ceste i represivno djelovati prema prekršiteljima prometnih propisa. Također će u prvim razredima održati edukaciju o sigurnosti o prometu.

Primjeri edukativno preventivnih projekata koji se provode u osnovnim školama, a odnose se na prometnu sigurnost predstavio je dr. sc. Sinan Alispahić, pomoćnik glavnog tajnika HAK-a. Podsjetio je na internetsku aplikaciju „Prometna učilica“ koja je namijenjena učenicima svih razreda osnovnih škola za učenje i provjeru znanja iz prometnih propisa, a nalazi se na internetskoj adresi: http://ucilica.skole.hr i besplatno je dostupna svima u školama, govorio je o poligonima za vježbu te pozvao sve ravnatelje da u svojim sredinama organiziraju polaganje biciklističkog ispita za učenike.